Annons

Lisebergs vd: ”Inte den bästa nöjesparkssommaren”

zoom Valkyria invigdes för tio dagar sedan. Foto: Liseberg
Valkyria invigdes för tio dagar sedan. Foto: Liseberg
NYHETER. En dryg vecka efter premiären av den efterlängtade Valkyria på Liseberg kan vd Andreas Anderssen konstatera att bergochdalbanan är en succé. Men på det stora hela kunde sommaren varit bättre för nöjesparken.
Annons

Invigningen av Valkyria lät vänta på sig. Men fredagen för en dryg vecka sedan var det äntligen premiär för superattraktionen.

– Det har gått jättebra, den är väldigt uppskattad av gästerna och kör väldigt bra. Vi har haft väldigt få problem under de första tio dagarna, säger Lisebergs vd Andreas Anderssen.

Invigningen gick enligt förväntan, men dagarna som följt har dessvärre inte bjudit på något ”superväder”, menar Andreas Anderssen, vilket har påverkat besöksantalet.

– Jag tycker ändå att vi ligger där vi hade hoppats sett till antalet besökare så vi är nöjda.

När han summerar sommaren är bilden dock väldigt lik den som Parks & Resorts koncernchef Christer Fogelmarck gav Besöksliv i en intervju i förra veckan: att det varma vädret slog negativt på nöjesparkens besökssiffror.

– Våra siffror är väldigt lika Gröna Lunds, vi ligger runt 4 procent ned jämfört med förra året, sett till gäster, vilket är en konsekvens av tre saker: Valkyrias försening, Fotbolls-VM, och det varma vädret. Så det har inte varit den bästa nöjesparkssommaren.

Ni har fem veckor kvar på sommarsäsongen, och kan se fram emot Halloween och Jul. Tror du att vi hämtar hem tappet innan bokslut?

– Vi har bara stängt två helger fram till första januari 2019, så om vädret är med oss kan det hända att vi kommer ikapp något, men jag har svårt att tro att vi tar igen det helt. Valkyria ska köra både på Halloween och jul, vilket vi hoppas bidrar till att fler kommer hit, säger Andraes Anderssen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...