Annons

Lokal matturism är Örebros nästa giv – för fler besökare och nya jobb

zoom Lokala godsaker skapar relationen med turister.<br />
 Foto: Ove Lundqvist/Alexander von Sydow
Lokala godsaker skapar relationen med turister.
Foto: Ove Lundqvist/Alexander von Sydow
NYHETER. Örebro län får två miljoner kronor av regeringen för att utveckla den regionala matproduktionen. Förhoppningen är att satsningen ska leda till både fler besökare och nya jobb.
Annons

Örebro län investerar stort för att attrahera fler besökare med lokalproducerad mat. Under det kommande året ska en gemensam handlingsplan tas fram som ska lyfta den lokala matproduktionen och underlätta för nya och befintliga företag i länet.

Planen beräknas vara klar i slutet av sommaren 2018 och gälla fram till 2025.

– Tanken är att handlingsplanen ska genomsyras av ett hållbart tillväxtfokus, sedan får vi se vad det blir rent konkret, säger projektledaren Annika Grälls. Jag tror det är jättebra att vi funderar på hur vi kan utnyttja våra resurser på bästa sätt och får en tydlighet i hur vi ska agera så att alla drar åt samma håll.

Ska skapa nya jobb

Arbetet leds av Region Örebro län och Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med LRF och Örebro universitet, men det kommer även involvera personer som jobbar med livsmedel i länet. Annika Grälls hoppas att satsningen ska leda till både nya arbetstillfällen och fler besökare.

– Vi har redan flera starka varumärken, som Grythyttan och Loka Brunn, men jag tror att vi kan utveckla det än mer i andra delar av länet. Jag tror också att vi behöver titta på innovationsdelen och jobba mer med foodtech, det vill säga mat och teknik i kombination. Där finns en enorm potential, både att skapa nya jobb och bidra till en mer hållbar värld.

Vill skapa mun-till-mun-effekt

Håkan Ceder, turistchef Nora och ansvarig på Destination Bergslagen, är mycket positiv till initiativet.

– Det här är jättebra. Mat och dryck är ett av de områden som vi, sedan ett antal år tillbaka, jobbar med att utveckla för att få fler besökare. Vill man skapa en relation till turisterna och få dem att berätta om en plats som de besökt är maten och drycken jätteviktig. Jag tror vi kan jobba mer med att paketera det.

Bergslagen har länge stuckit ut med dryckesproduktion med kända varumärken som Kopparberg, Hällefors bryggeri och Loka, men också med flera mindre bryggerier och små kafferosterier som Hjulsjö 103.

–Vi försöker också lyfta fram de lokala matproducenterna – det kan handla om allt från lokalproducerad glass i Nora till ost i Bredsjö. Det finns också flera ställen med självplock som kan ge en annan dimension till semestern, säger Håkan Ceder.

Gott om ekologisk åkermark

I oktober presenterades en nulägesanalys av livsmedelsproduktionen i länet. Den visade att Örebro är självförsörjande inom spannmål, griskött och ägg och har god tillgång till ekologisk åkermark och många gårdar med ekologisk djurhållning.

Samtidigt visade analysen att genomsnittsåldern bland lantbrukarna är hög och att det kommande generationsskiftet kan bli en utmaning. Örebro län har även en begränsad tillgång när det gäller trädgårdsodling av frukt, bär och grönsaker.

– Nu ska vi ta ett rejält grepp för att utveckla livsmedelsområdet i länet, från jord till bord, säger landshövding Maria Larsson. Vi är starka inom många områden som kan utvecklas vidare, men det finns också helt nya områden att utveckla.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...