Annons

Maître förenklar krogbesöket och ger koll på stammisar

zoom många krögare vill ha feedback", säger Lotta Brattin, vd för Maîtres. Foto: Maîtres" />
"Att gästen kan betygsätta restaurangen är viktigt, eftersom
många krögare vill ha feedback", säger Lotta Brattin, vd för Maîtres.
Foto: Maîtres
NYHETER. Enklare och trevligare för gästen, större omsättning på gästerna och chans till extra sittning för restaurangerna. Dessutom snabb feedback. När den nya appen Maîtres lanseras i krogvärlden finns många möjligheter.
Annons

Restaurangentreprenörerna Kristofer Sandström, Anders Ingårda, Christian Olsson och Fredrik Tedsjö är övertygade om att en app hjälpa till att göra restaurangbesöket enklare och kundvänligare. Därför lanserade de Maîtres.

– Vi har alla fyra genom årens lopp varit flitiga restaurangbesökare, men har också slagits av att man inte alltid blir sedd när man är en så kallad tyst stamgäst, säger Kristofer Sandström, som bland annat äger restaurang Vassa Eggen tillsammans med Christian Olsson.

Hjälp med att se stamgästerna

Diskussionerna ledde fram till en app som hjälper restaurangägaren att både ta emot bokning, betalning och lära känna gästerna.

Planen från början var att enbart använda den som en app där bokning snabbt och enkelt kan tas emot, och där hovmästaren lika snabbt och enkelt ser om det är en stamgäst som är på väg in.

Men under de två åren som det tagit för ägarna att ta fram appen har den utvecklats från att enbart vara en bokningsapp till att bli en app som gästen kan använda för att såväl boka, dricksa och betygssätta restaurangbesöket med.

– Att gästen kan betygsätta restaurangen är viktigt, eftersom de flesta krögare vill ha feedback, säger Lotta Brattin, vd för Maîtres.

Ett Uber för krogvärlden

Precis som med Uber kan Maîtres också användas av restaurangen för att betygsätta sin gäst.

– På så sätt kan hovmästaren se vilken slags gäst det är, snittdricksen, snittnotan och så vidare. Det blir ett sätt att premiera stammisar helt enkelt, förklarar Lotta Brattin.

För att en restaurang ska kunna använda sig av tjänsten krävs att de är anslutna till kassasystemet Trivec, det kassasystem som, enligt ägarna, är Nordens mest lättnavigerade kassasystem.

– I nuläget är ungefär 2 000 restauranger knutna till Trivec, och det innebär att de inte behöver lära om sin personal om de vill börja använda Maîtres, säger Lotta Brattin.

Snabbare betalning

Förutom att kundkännedomen ökar ser Lotta Brattin och Kristofer Sandström fler fördelar med appen.

– Det finns undersökningar som visar att själva betalningsförfarandet tar mellan tio och tolv minuter. Genom att gästen använder Maîtres går det betydligt fortare, och som krögare ökar man omsättningen på gäster, utan att känslan av service försvinner, säger Kristofer Sandström.

Gänget bakom Maîtres har högtflygande planer. För närvarande är åtta restauranger, däribland Vassa Eggen, Tennstopet, Kommendören och Tako anslutna. Målet är att till årsskiftet ha tjugo restauranger med och samtidigt lansera appen i Amsterdam, London, Paris och Berlin.

– Vi är övertygade om att det här är en global produkt. Intresset internationellt har varit otroligt och 2020 vill vi finnas i alla restaurangstäder över världen. Det här är food tech i ordets rätt bemärkelse, säger Lotta Brattin.

Marknadsföringen avgörande

Men antalet appar ökar och för att nå ut krävs en hel del marknadsföring, något som Maîtres ser som en ”prioriterad post”.

– Prio är också att erbjuda en relevant tjänst som fyller en funktion för våra målgrupper och restauranger.

Samtidigt som antalet appar växer, ökar även användandet av apparna, säger Jonas Ryberg, teknikjournalist på Råd&Rön. Enligt undersökningsföretaget Flurry Analytics ökade tiden vi lägger på de appar vi laddat ner med elva procent under förra året. Men Jonas Ryberg menar att det är en utmaning för nya appar att slå sig in i våra vanor och våra tidsscheman.

De appar vi använder oftast är sociala appar som facebook och linkedin. Ska man nå framgång med en annan form av app i det stora app-bruset bör det enligt Jonas Ryberg handla om en tjänst som folk verkligen gillar och fyller ett behov hos användaren. Gärna i kombination med att det blir en snackis, något som ”alla” har.

– När det gäller appar med specifika tjänster, som Maîtres, tror jag personligen att det gäller att fånga användaren snabbt och se till att det blir en vana att använda den.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...