Annons

Måltidsturism i fokus när Värmland får EU-pengar

zoom
"Vi ska jobba mot hotell och herrgårdar för att få dem att använda mer lokalproducerat", säger Visit Värmkands vd Jonas Jacobsson. Foto: Visit Värmland
NYHETER. Värmland har fått 15 miljoner kronor i EU-pengar för att utvecklas som besöksdestination. För pengarna ska regionen profilera sig som måltidsdestination, locka hit fler kineser och hjälpa företagen att digitaliseras.
Annons

De 15 miljoner kronor som Värmland har beviljats av EU ska gå till att lyfta små och medelstora företag i regionen. Destinationsbolaget Visit Värmland har identifierat tre spår som man ska börja jobba med under tre års från och med Mars 2018.

Ett av dem är måltidsturism:

– Vi ska arbeta med att profilera Sverige som måltidsdestination, bland annat genom att samarbeta med företagen för att ta fram reseanledningar inom måltidsturism, säger Jonas Jacobsson, vd för Visit Värmland.

Det finns företag som redan nu är redo att ta emot utländska besökare med unika matupplevelser som Thorills och Sliperiet Konsthall och Sliperi, enligt Jonas Jacobsson. Men för att attrahera fler besökare med mat behövs det fler. Satsningen på måltidsturism ska genomföras tillsammans med Nifa, branschförening för värmländska matföretag

– Vi ska jobba mot hotell, vandrarhem och herrgårdar för att få dem att använda mer lokalproducerat. Det kan också vara ett vi tipsar kanotföretaget om att lokal, grillad korv under kanotutflykten kan förstärka upplevelsen, ge ett mervärde till upplevelsen.

Ett annat spår är att jobba med nya geografiska marknader, främst Storbritannien och Kina. Värmland ser inte samma ökning av kinesiska gäster som övriga Sverige, därför tror Jonas Jacobsson att det finns en möjlighet till god tillväxt där.

– Vi vill främst lägga mer pengar på marknadsföring för att lyfta fram produkter som lockar kineserna. De vi har idag är de som kommer med bussresegrupper och stannar bara en natt. Framtiden ligger i att bearbeta nya grupper som de som reser på egen hand, och de som vill stanna längre.

Det tredje området där Visit Värmland vill investera sina nya medel är fortsatt hjälp till företagarna med digitalisering, där man ser ett stort behov av stöd.

– Besöksnäringen är en bransch som är väldigt exponerad för digitalisering. Vi vill ge handfast konkret hjälp med marknadsföring och hur man ska synas på fler plattformar som Tripadvisor och Booking.com, avslutar Jonas Jacobsson.

Vad vill du konkret få ut av arbete som ligger framför er?

Vi vill öka antalet besökare kopplat till de olika områdena, och få en mer digitaliserad besöksnäring i Värmland.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...