Annons

”Man måste tänka hållbart om man ska vara kvar”

zoom Målet med att jobba mer hälsoinriktat är bland annat att anpassa sig<br />
 till nya generationers behov och önskemål. Foto: Food Pharmacy, Clarion
Målet med att jobba mer hälsoinriktat är bland annat att anpassa sig
till nya generationers behov och önskemål.
Foto: Food Pharmacy, Clarion
NYHETER. Samarbete med Food Pharmacy ska stärka Clarions hälsoprofil och bidra till att attrahera nya generationer gäster.
Annons

Clarion inleder ett samarbete med Food Pharmacy – vill förtydliga hotellkedjans hälsoprofil i hela Norden.

– Detta kommer att ge oss en vetenskaplig inblick i hur vi kan bli ännu bättre inom ramen för vårt samhällsansvar, säger marknadsdirektör Jessica Castegren.

Food Pharmacy driver bland annat en vetenskaplig hälsoblogg, har skrivit kokböcker och driver en podd i syfte att förbättra folkhälsan utan pekpinnar. Tillsammans med Clarion vill de inspirera och sprida kunskap inom hälsa.

– De har erfarenhet och kunskap och kan hjälpa oss att bli bättre inom områden som minibar, rumservicemenyer och frukost. Hälften av våra intäkter kommer från food and beverage, vilket är deras expertområde.

Målet med att jobba mer hälsoinriktat är både för att förbättra vår produkt för befintliga gäster men också för att anpassa oss till nya generationers behov och önskemål, menar Jessica Castegren. En del av samarbetet innebär medverkan i Food Pharmacys podd, med start i en intervju med Marcus Samuelsson, som är partner i Clarions restauranger Kitchen & Table.

– Vi vill visa att vi sedan länge jobbar aktivt med hållbarhet, och vill att våra gäster ska prioritera oss för det. Visionen är att öka livskvaliteten för både gäster och medarbetare, så detta kan även handla om vilken mat vi ska servera i våra personalrestauranger. Vi vill alltid locka till oss duktig personal, samt behålla den vi har. Ser vi till att de har hälsan i behåll och mår bra så stannar de längre.

Behöver branschen bli bättre på att tänka hållbart?

– Absolut, det är en hygienfaktor idag och kommer att bli ännu viktigare. Idag måste man tänka hållbart om man ska vara kvar. Andelen so äter vegansk mat växer till exempel väldigt snabbt, och där är vi fortfarande på nybörjarstadiet. Även här hoppas vi få hjälp av Food Pharmacy, säger Jessica Castegren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...