Annons

Matupplevelser ska locka turister till Norrbotten

zoom Inom ramen för  Culinary Academy of Sweden ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board locka utländska turister till Norrbotten med hjälp av matupplevelser. Foto: Tina Stafrén
Inom ramen för Culinary Academy of Sweden ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board locka utländska turister till Norrbotten med hjälp av matupplevelser. Foto: Tina Stafrén
NYHETER. Shiitakeodling i Kirunagruvan, kaffeost i Kangos och samisk middag i Jokkmokk – nu ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board locka utländska turister med hjälp av matupplevelser i Norrbotten.
Annons

I dag, tisdag, kommer sju internationella matjournalister till Norrbotten för att lära sig mer om regionens matkultur. Under fem dagar ska de få prova lokala specialiteter men också uppleva bastubad, spana efter norrsken och besöka Ishotellet i Jukkasjärvi. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska matjournalister.

– Vi har jobbat med Culinary Academy of Sweden under många år och har därigenom visat upp både bredden och djupet inom svensk måltidsturism, säger Jens Heed, projektledare för måltidsturismprogrammet på Visit Sweden. Deltagarna får lära sig om maten och destinationen genom att testa, smaka och känna i högre grad än under en vanlig pressresa. Det gör att journalisterna lär känna svensk matkultur mer på djupet och ökar chansen att de vill förmedla en bild av Sverige till sina läsare och följare.

Syftet med resan är att öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA.

– Nordligaste Sverige har alltid väckt nyfikenhet hos utländska besökare och det finns mycket i den lokala matkulturen som är spännande att lyfta fram, säger Jens Heed.
Resan arrangeras av Visit Sweden tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board.

– Det betyder mycket att Visit Sweden väljer oss som regional partner för att lyfta matlandet Sverige, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board. För destinationen och för de aktörer som i dag arbetar med att erbjuda måltidsupplevelser till internationella gäster är det en fantastisk möjlighet att vara en del i den här satsningen.

Hur märks det att intresset för mat ökar bland de utländska turisterna?

– De senaste åren har maten helt klart fått ett uppsving, både vad gäller så kallade foodies med ett starkt matintresse och de som tycker att god mat är en del av helhetsupplevelsen. Vi märker också ett ökat intresse kring förädlingsprocessen och matens ursprung. Det ligger i linje med både det som vi kallar transformation travel, att resandet är en stark del i en lärandekultur, och hållbarhet, det vill säga att vi värnar om vad vi faktiskt stoppar i oss och hur det tillverkas, säger Petronella Modin.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt