Annons

Max klimatkompenserar för sina hamburgare

zoom ser det som en självpåtagen skatt", säger Max vd Richard Bergfors. Foto: Max" />
"Det kostar oss många miljoner att klimatkompensera men vi
ser det som en självpåtagen skatt", säger Max vd Richard Bergfors.
Foto: Max
NYHETER. Den 14 juni fyller hamburgerkedjan Max 50 år – och firar med att lansera klimatpositiva hamburgare.
"Det är ett naturligt nästa steg och vi hoppas inspirera andra företag att bli klimatpositiva", säger vd Richard Bergfors.
Annons

Max har länge legat i framkant när det gäller hållbarhet, bland annat genom att bara använda vindel och erbjuda flera vegetariska alternativ. Dessutom klimatkompenserar företaget hela sin verksamhet sedan tidigare. Nu tar Max nästa steg och lanserar klimatpositiva burgare genom att kompensera för 110 procent av de klimatgasutsläpp som företaget orsakar.

– Om vi ska rädda planeten måste vi kavla upp ärmarna och göra mer, säger vd Richard Bergfors. Vi har jobbat med de här frågorna i över tio år och insett att jorden inte har tid att vänta. Vi måste göra mer som företag.

Kompenserar för sina utsläpp

Max har kartlagt sina utsläpp av klimatgaser med hjälp av hållbarhetsbyrån U&We och beräkningarna har granskats och godkänts av det internationella revisionsföretaget EY. I analysen ingår även de utsläpp som till exempel leverantörer orsakar, liksom personalens och gästernas resor till och från restaurangerna. Dessa utsläpp kompenserar Max genom trädplantering i Uganda. Hittills har företaget planterat drygt 1,5 miljoner träd.

– Det kostar oss många miljoner varje år men vi ser det som en självpåtagen skatt. Vi är en del av problemet eftersom vi verkar i en industri som säljer nötkött och anser att man inte kan driva en verksamhet i dag utan att ta fullt ansvar.

Samtidigt lanserar Max en webbsida, www.clipop.org, tillsammans med den nya zeeländska bilpoolen MEVO, vars tjänst också är klimatpositiv.

– Vi har letat men vad vi vet är vi och Mevo de enda företagen i världen som är klimatpositiva. Men vi hoppas att vi kan inspirera andra, vårt mål är att tusentals andra företag ska ansluta sig till sajten. Ju fler vi är, desto bättre.

McDonalds rullar just nu en ny kampanj med fokus på hållbarhet, hur ser ni på det?

– Det är väldigt glädjande att de verkar ha fått upp ögonen för frågan och inspirerats av oss. Det är ganska långt mellan deras och våra mål men förhoppningsvis minskar avståndet efter hand.

Hur ser ert långsiktiga hållbarhetsarbete ut i övrigt?

– Det är något vi kontinuerligt ser över. Nu handlar det främst om fortsatt produktutveckling – att hitta alternativa produkter till kött som är lika goda men betydligt mer klimatsmarta. Det arbetet kommer att fortsätta många år framöver.

Max mål är att minst 50 procent av alla hamburgare som företaget säljer ska bestå av annat än rött kött senast 2022. I dag är den siffran ungefär 40 procent. Sedan Max femdubblade sin vegetariska meny för drygt två och ett halvt år sedan har försäljningen av vegetariskt ökat med närmare 1000 procent, enligt Richard Bergfors.

– Det är en ganska dramatisk utveckling och det har gått snabbare än vi hade vågat hoppats på. Vi ser också att det finns en affär i det – att det är det som våra gäster kommer att efterfråga allt mer i framtiden.

Nyheten om de klimatpositiva burgarna lanserades under den internationella hållbarhetskonferensen Sustainable Brands i kanadensiska Vancouver på tisdagen och den utökade klimatkompensationen införs den 14 juni, i samband med att företaget firar 50-årsjubileum.

– Det här är vår symboliska present tillbaka till planeten. Vi vill finnas i minst 50 år till och för att vi ska kunna göra det måste vi lösa de här problemen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...