Annons

McDonald’s nya plusmeny? Lockar med laddad elbil på köpet

zoom Patrik Lindergren, vd för Chargestorm, ser möjligheter i laddstolpar för hotell.
Patrik Lindergren, vd för Chargestorm, ser möjligheter i laddstolpar för hotell.
NYHETER. Möjlighet att ladda bilen har blivit ett sätt att locka gäster till hotell och restauranger. När elbilsflottan växer gör också intresset för laddstolpar det.
Annons

Antalet elfordon ökar snabbt i Sverige, liksom antalet laddstationer. Men mycket återstår att göra. Inte minst gäller det hotell, säger Patrik Lindergren, vd för Norrköpingsbaserade Chargestorm, som sedan 2009 har levererat laddlösningar.

 

– Potentialen är stor. Alldeles för få hotell har laddare. För 10–15 år sedan frågade man ”finns det internet”, i dag frågar man ”går det att ladda bilen”. Som elbilsförare är man ganska benägen att välja ett hotell där man kan låta bilen stå och ladda över natten.

 

44 tusen elfordon i Sverige

 

Vid slutet av 2017 beräknas 44 000 elfordon vara i bruk i Sverige. En av de kedjor som har satsat aktivt på att erbjuda laddning är McDonald’s Sverige. Företaget har i dagsläget 21 restauranger med snabbladdare, och ytterligare cirka tio restauranger med semisnabb eller långsam laddning. Under året installeras ytterligare fem snabbladdare och på sikt är målet att alla drive-in-restauranger ska erbjuda laddning. McDonald’s snabbladdare är ett samarbete med Fortum Charge and Drive. Att snabbladda kostar 2,50 kronor i minuten.

 

– Vi har ingen intäkt från laddningen. Det är Fortum Charge and Drive som har hela den affären. För vår del innebär det förhoppningsvis att fler stannar till för att äta hos oss, säger miljöchefen Henrik Nerell.

 

De laddare som utnyttjas mest ligger samtliga längs västkusten, där förklaringen troligtvis är att många norrmän på semester passar på att ladda. I Norge är varannan ny bil som säljs en elbil. Även Sverige ligger långt framme, internationellt sett, säger Henrik Nerell.

 

– De andra McDonald’s-länderna kontaktar oss för att höra om våra erfarenheter. På sikt kommer eldrift att bli det vanligaste bland personbilar. Det är bra att vi kan ha ett mindre miljöovänligt resande.

 

Laddstolpar ger god pr

 

En central fråga för den kommersiella aktör som sätter upp en laddstolpe rör betalning. Magnus Johansson är ordförande för ideella organisationen Elbil Sverige, som verkar för fler elfordon i Sverige.

 

– Vill man locka till sig fler kunder är det effektivt med gratis laddning. Det kostar inte många kronor och ger god pr, säger han.

 

Men det är också, säger han, rimligt att betala för den energi man använder. Därtill bör man ta hänsyn till de parkeringsavgifter som finns i området.

 

Patrik Lindergren menar att betalning är något man får ta ställning från fall till fall.

 

– Säljer du en korv med bröd, går det inte ihop sig att erbjuda gratis laddning. Men kan du sälja middag till en hel familj, eller en hotellövernattning, då kan det vara en bra idé.

 

Hur många laddare ska man satsa på?

 

– Det är omöjligt att svara på generellt. Man får titta på vad man har för flöde. När jag åkt runt nu på semestern har det varit fullt på vissa platser. Det är värt att tänka på att antalet elbilar kommer att öka. Installerar man en eller två laddplatser i dag så ska man också passa på att förbereda för fler platser. 

Jureskogs tv-program ska locka fler till kockyrket

zoom Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
NYHETER. Johan Jureskogs matlagningsprogram ”Kockakademin” som har premiär i vår ska inspirera tittarna till att själva vilja bli kockar – vinnaren får ett jobb på hans restaurang AG: ”I programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch”.
Annons

Johan Jureskog som setts i TV4-programmet ”Kockarnas kamp” och i TV3-programmet ”Världens bästa burgare” har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen.

– När programmet presenterades för mig kändes det som att en dröm gick i uppfyllelse. Jag är ju tuffa killen som gillar att tävla och vinna. Men jag är också en positiv ledare och i programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch.

 Med start i vår kommer de tio deltagarna att tävla inom ett nytt tema för varje avsnitt, det kan handla om fisk och skaldjur eller det italienska köket. Tävlingsdagen är uppdelad i tre delar: först kämpar deltagarna om en fördel, som en extra kvart med Johan Jureskog, innan de i lag ska laga mat baserat på det givna temat. Sist sker en utslagstävling.

– Det häftiga är att de har så olika bakgrunder, en har jobbat i ett kök på Island och en annan är byggare, men gemensamt för dem är att alla har kockdrömmar. Vi kommer att lära dem att laga mat från grunden och visa hur det är att vara en professionell kock. Tittarna får följa hur de utvecklas både i tävlingsköket och som människor.

Den deltagare som vinner tävlingen får en provanställning på Jureskogs restaurang AG i Stockholm. Och det hoppas han kan få fler att vilja utbilda sig till kockar.

– Vi gör det här eftersom jag vill visa att man med en kort utbildning kan jobba i ett professionellt kök. Jag hoppas att programmet kan inspirera tittarna att själva se en framtid inom kockyrket. Och det behövs eftersom det är kris i vår bransch, ingen vill bli kock längre.

Vad tror du att lösningen är på personalbristen inom kockyrket?

– Det är hälften så många som utbildar sig till kock i dag jämfört med när jag gick ut i mitten av 1990-talet. För att vända den utvecklingen tror jag att det behövs ett fjärde år på gymnasiet då eleverna oavlönat kan jobba i ett restaurangkök och få in en fot i branschen.

Sala silvergruva ska åter bli Sveriges silvercentrum

zoom 300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
NYHETER. Silver ska bli stort igen, det ska Sala Silvergruva se till. Nästa år invigs den nya silverfestival som blir startskott på en större satsning på kulturspridning, försäljning och utbildning.

Sala silvergruva har en gång i tiden varit en av världens fem största silverfyndigheter. Idag används gruvan enbart som en turistattraktion som drar till sig 70 000 besökare per år.

Men det kan bli betydligt fler, menar Christina Watkinson, försäljnings- och marknadschef för Sala silvergruva, och som jobbar för fullt med den nya silverfestival som ska invigas i augusti nästa år.

– Vi vill att silver ska bli stort igen. På initiativ från Ideell kultur i Sala och tillsammans med kommunen och flera näringsaktörer ska vi skapa ett centrum för silver med utställningar, seminarier och utbildning för silversmeder, säger Christina Watkinson.

Visionen är ett centrum mitt i Sverige, en timma från Arlanda, med tema silver i fokus. Målet är att festivalen som ska pågå under en månad i augusti, även ska sätta Sala och silvergruvan på den internationella kartan.

– Syftet är att lyfta vår historiska identitet och använda den för att öka attraktionskraften för silvergruvan och Sala som destination regionalt, nationellt och internationellt. Vi ser gärna att man även stannar och upplever det pittoreska Sala med hela familjen.

Finansieringen för initiativet är inte helt klar, förhandlingar pågår med kommun, näringsaktörer och föreningar som vill vara med.

– Kommunen ska bidra med pengar, men sedan ser vi över vilka möjligheter vi har att få sponsring och hur mycket deltagarna kan gå in med själva.

Silvergruvan har 70 000 besökare per år idag, hur många fler vill ni få i och med satsningen ni nu gör?

 – Om vi är blygsamma säger vi det dubbla, men på sikt skulle vi absolut kunna locka hit 300 000 besökare per år.

Planen är att skapa en permanent silverdestination, med en återkommande festival helst varje men minst vart annat år, tillägger Christina Watkinson.

Snart kan du cykla Göta kanal

zoom 2020 är målet att den nya cykelleden längs Göta kanal ska stå klar. Foto: Göta kanalbolag
2020 är målet att den nya cykelleden längs Göta kanal ska stå klar. Foto: Göta kanalbolag
NYHETER. En 19 mil lång cykelled utmed hela Göta kanal ska locka fler turister till området. Göta kanalbolag och de sju kanalkommunerna har fått pengar att undersöka möjligheterna.

Redan idag går det att ta sig på cykel utmed stora delar av Göta kanal, men vid sjöarna blir det bökigt. Då tar det roliga slut, och besökaren måste kliva av cykeln och trixa sig fram. Men snart kan det bli ändring på det.

– Göta kanal är ett besöksmål som många associerar med rekreation, upplevelser och avkoppling. Därför har vi ansökt om bidrag för en förstudie där status på de olika sträckorna kollas upp, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Under de senaste åren har personalen på Göta kanalbolag, som driver kanal- och fastighetsrörelse kopplat till kanalen, fått allt fler frågor från turister som vill uppleva Göta kanal från cykeln. Att då se över, bygga ut och rusta upp cykellederna kändes som ett naturligt steg för att få fler turister till trakten.

Fick nej av Tillväxtverket

Men att få resurser till upprustningen är inte helt enkelt. Förra året ansökte Göta kanalbolag om bidrag för förstudien hos Tillväxtverket, men med negativt resultat. Istället vände man sig till Jordbruksverket, där det gick bättre.

Närmare en miljon kronor kunde Jordbruksverket bidra med, och efter det att de sju kanalkommunerna och de två regioner som Göta Kanal passerar bidragit med ytterligare medel finns nu 1,1 miljoner kronor i potten för att undersöka möjligheten att rusta upp och bygga cykelled mellan Mem i Östergötland och Sjötorp i Västergötland.

– Får vi till det här kommer naturligtvis hela besöksnäringen att påverkas positivt. Cykelturisterna vill äta gott, de vill stanna till för en kopp kaffe och de kommer att vilja ha boende, konstaterar Roger Altsäter.

Färjetrafik ett alternativ

Hur man ska lösa det på bästa sätt för turisterna vid sjöarna får förstudien visa. Ett alternativ kan vara att sätta in färjetrafik, ett annat är att bygga cykelvägar förbi sjöarna.

– Det är inte helt enkelt, eftersom enbart delar av marken är kommunägd och andra delar är privatägda. Där behöver vi utreda ytterligare.

Ska vara klar 2020

Hur mycket besöksnäringen kan vinna på att cykelleden rustas upp och byggs ut kan Roger Altsäter inte svara på. Inte heller när cykelleden kommer att vara färdig.

– Vårt mål är att den ska vara klar 2020, men om det blir i januari, juni eller i december kan jag inte uttala mig om i nuläget.

Framtiden i fokus på Hotel market day

zoom
"Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att den har inneburit en stor förändring för hela branschen", sa Pandox vd Anders Nissen. Foto: Besöksliv
NYHETER. När den 22:a upplagan av Pandox Hotel Market day gick av stapeln inför ett fullsatt Hilton Slussen var fokus på framtidens och globaliseringens utmaningar.

Hotellfastighetskoncernen Pandox vd Anders Nissen hälsade på tisdagen 350 gäster från tio länder välkomna till ett fullsatt auditorium i egna hotellet Hilton Slussen i Stockholm.

Pandox hotellmarknadsdag bjöd på framtidsspaningar bland annat i makroekonomi, om en dynamisk värld, effekter av globalisering, och om var jobben tar vägen när robotarna tar över. Frågor som ställdes var hur företag, däribland de inom hotellbranschen, ska förhålla sig till förändringar inom teknologi, ekonomi, vanor och värderingar.

Anders Nissen pekade på digitalisering och nya affärsmodeller som två av de största utmaningarna för hotellbranschen.

– Digitaliseringen är en utmaning på det sättet att det har blivit en stor förändring för hela branschen, men samtidigt har nya digitala spelare som Expedia och Hotels.com fördubblat marknadsföringen för hotellen och bidragit till enklare teknologi, vilket är bra.

Har de nya plattformarna gynnat hotellbranschen?

– Absolut, det är klart att de tar hög provision, men de öppnar hela marknaden för ”leisure”. Sedan innebär de nya distributionsformerna att företagaren förlorar lite makt över kanalerna, men det blir ju å andra sidan lättare för hotellen att få direktkontakt med gästen.

Men konkurrensen är tuffare idag?

 – Ja, digitaliseringen innebär ju ett nytt sätt att hitta hotell för gästen. Tidigare kom kanske alla amerikaner till Hilton för det kände de till, men nu får de information i digitala kanaler och på Trip Advisor, vilket gör att de hittar lättare till andra hotell.

 Det är den 22:a upplagan av Hotellmarknadsdagen. Vad tycker du om dagen? 

– Det är den bästa på 22 år. Vi har spännande ämnen och fantastiska talare med utblick mot framtidsfrågor men med en positiv underton, vilket är spännande. Det finns lösningar på de globala problemen, som Oxford-professorn Ian Goldin sa. Det gillar vi.

Hur ser framtiden ut för hotellfastighetsbranschen?

– Utgångspunkterna med 4 procents tillväxt de nästa tio åren, vilket vi räknar med, är positivt. Sedan ser vi att behovet av aktiva ägare och aktiva investerare ökar hela tiden och där har vi en bra position som den största ägaren av hotell i Europa.

Vad står högst på Pandox lista just nu?

– Fortsatt tillväxt, att fortsätta verka som ett stort börsbolag, vilket inte är helt lätt, och att hela tiden tillföra ny kompetens som gör att vi kan fortsätta att ligga i framkant.

Vad ska folk ta med sig härifrån idag?

– En känsla av att tillväxten för branschen är bra och att det finns positiva grundtoner för akademiker att vår bransch tillhör vinnarna.