Annons

Melker Andersson skänker bort Malmö-krog

zoom Foto: Pressbild.
Foto: Pressbild.
NYHET. Stjärnkocken Melker Andersson får inte sålt sin restaurang Burgers & Bar i Malmö. Efter åtta månader har han nu bestämt sig för att i stället skänka bort den.
Annons
Efter flera månaders misslyckade försök att sälja restaurangen Burgers & Bar i Malmö har Melker Andersson gått ut med att han istället ger bort den.
– Jag vill ge den till en ung, hungrig krögare som inte har de ekonomiska möjligheterna att köpa den. Det är jättemånga som har hört av sig, mer än ett hundratal. Det räcker nog att prata med dem så upptäcker man snabbt om det finns någon bäring.
Rent ekonomiskt kanske det inte är ”det smartaste” att ge bort restaurangen, som stjärnkocken själv säger, men nu har såväl tid som energi att fortsätta säljprocessen tagit slut.
– Det var inget högt pris på den direkt, men jag tror inte att Skåne har någon riktig mäklarkultur kring restauranger. Min mäklare var inte riktigt van vid den här sortens försäljningar. Och jag vill inte driva en krog som jag inte kan vara stolt över.  

Lokala ägare bäst

Melker Andersson upplevde att det blev alltför svårt att ha koll på sin restaurang i Malmö. Det geografiska avståndet till Stockholm, där de flesta av hans övriga restauranger finns, var helt enkelt för stort.
– Man ska inte driva krog där man inte kan besöka den, det är lärdomen i det här. Man vill kunna vara på plats för att ta hand om den. Jag har en i Uppsala, det är ett rimligt avstånd. Vigårda-restaurangerna är annorlunda, de har alla samma koncept. Då går det att bygga en centralstyrning.
Skånska krogar fungerar dessutom bäst om de drivs av skåningar, tycker han.
– Jag har jätteduktiga kollegor i Skåne, som är småskaliga och lever för regionen. Då blir det ännu svårare att sitta i Stockholm och försöka ha koll. Det ska vara en skåning som driver restaurangen.
I dag (fredag) öppnar Melker Andersson tillsammans med kollegan Jonas Svensson en ny restaurang i Stockholm, Mr Voon. Och redan i januari är det dags för ännu en ny satsning. 
– Det är inte helt klart med namn och alla detaljer än, men det blir en året runt-restaurang i Uppsala. 

Vegandagen driver merförsäljning av grön mat

zoom Maximillian Lundin ser en ökad efterfrågan på vegansk mat. Foto: The Plant, Colourbox
Maximillian Lundin ser en ökad efterfrågan på vegansk mat. Foto: The Plant, Colourbox
NYHETER. Vegansk mat är en del av allt fler svenskars vardag. Men det gröna köket har också en helt egen dag i kalendern. Idag den 1 november, infaller Internationella vegandagen. Krögaren Maximillian Lundin tänker fira.
Annons

Maximillian Lundin driver två veganska restauranger i Stockholm. The Plant i Ringen i Skanstull och en systerrestaurang på Konstfack, i närförorten Telefonplan, som båda som serverar ekologiska veganska rätter som hamburgare, wraps och pannkakor. Han räknar med viss merförsäljning på internationella vegandagen.

– Alla sådana här dagar handlar ju om att vara top of mind. Vi ser exempelvis en jätteökning i försäljning på måndagar, till följd av Meatless Mondays. Man vill bota sina synder efter helgen, eller hur man ska säga.

Så det är inte bara snack med den här typen av dagar?

– Nej. De leder till att folk kommer till tals, och att det mediala fokuset riktas mot något. Det kan vara internationella kvinnodagen, eller bröstcancer. Eller kanelbullar. Kommer man upp i samma merförsäljning för vegandagen som för kanelbulledagen – då är vi i mål.

The Plants två restauranger ska bli fler.

– Det är inget som är påskrivet, men jag för diskussioner med både fastighetsägare och investerare.

Hur ser efterfrågan ut på vegansk mat idag jämfört med när The Plant öppnade 2015?

– Den har ökat kraftigt, och den har också blivit mer tillgänglig eftersom den dyker upp allt mer som alternativ även på vanliga krogar.

Utveckla fler matkoncept

En annan plan är att utveckla delar av sortimentet för hemkonsumtion. I livsmedelsbutikerna är vegetariska halvfabrikat en av de allra snabbast växande produktkategorierna. Axfoods lågpriskedja Willys har exempelvis noterat en 32-procentig ökning av försäljningen av kyld och fryst vegetarisk mat under 2017.

Tillgänglighet är den viktigaste nyckeln för att göra veganska matvanor mer spridda, året om, säger Maximillian Lundin.

– På The Plant gör vi många saker som är perfekta för att ta med sig hem. Konsumenter vill att det ska vara enkelt, och de vill ha hjälp att göra det enklare.

 

Jureskogs tv-program ska locka fler till kockyrket

zoom Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
NYHETER. Johan Jureskogs matlagningsprogram ”Kockakademin” som har premiär i vår ska inspirera tittarna till att själva vilja bli kockar – vinnaren får ett jobb på hans restaurang AG: ”I programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch”.

Johan Jureskog som setts i TV4-programmet ”Kockarnas kamp” och i TV3-programmet ”Världens bästa burgare” har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen.

– När programmet presenterades för mig kändes det som att en dröm gick i uppfyllelse. Jag är ju tuffa killen som gillar att tävla och vinna. Men jag är också en positiv ledare och i programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch.

 Med start i vår kommer de tio deltagarna att tävla inom ett nytt tema för varje avsnitt, det kan handla om fisk och skaldjur eller det italienska köket. Tävlingsdagen är uppdelad i tre delar: först kämpar deltagarna om en fördel, som en extra kvart med Johan Jureskog, innan de i lag ska laga mat baserat på det givna temat. Sist sker en utslagstävling.

– Det häftiga är att de har så olika bakgrunder, en har jobbat i ett kök på Island och en annan är byggare, men gemensamt för dem är att alla har kockdrömmar. Vi kommer att lära dem att laga mat från grunden och visa hur det är att vara en professionell kock. Tittarna får följa hur de utvecklas både i tävlingsköket och som människor.

Den deltagare som vinner tävlingen får en provanställning på Jureskogs restaurang AG i Stockholm. Och det hoppas han kan få fler att vilja utbilda sig till kockar.

– Vi gör det här eftersom jag vill visa att man med en kort utbildning kan jobba i ett professionellt kök. Jag hoppas att programmet kan inspirera tittarna att själva se en framtid inom kockyrket. Och det behövs eftersom det är kris i vår bransch, ingen vill bli kock längre.

Vad tror du att lösningen är på personalbristen inom kockyrket?

– Det är hälften så många som utbildar sig till kock i dag jämfört med när jag gick ut i mitten av 1990-talet. För att vända den utvecklingen tror jag att det behövs ett fjärde år på gymnasiet då eleverna oavlönat kan jobba i ett restaurangkök och få in en fot i branschen.

Sala silvergruva ska åter bli Sveriges silvercentrum

zoom 300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
NYHETER. Silver ska bli stort igen, det ska Sala Silvergruva se till. Nästa år invigs den nya silverfestival som blir startskott på en större satsning på kulturspridning, försäljning och utbildning.

Sala silvergruva har en gång i tiden varit en av världens fem största silverfyndigheter. Idag används gruvan enbart som en turistattraktion som drar till sig 70 000 besökare per år.

Men det kan bli betydligt fler, menar Christina Watkinson, försäljnings- och marknadschef för Sala silvergruva, och som jobbar för fullt med den nya silverfestival som ska invigas i augusti nästa år.

– Vi vill att silver ska bli stort igen. På initiativ från Ideell kultur i Sala och tillsammans med kommunen och flera näringsaktörer ska vi skapa ett centrum för silver med utställningar, seminarier och utbildning för silversmeder, säger Christina Watkinson.

Visionen är ett centrum mitt i Sverige, en timma från Arlanda, med tema silver i fokus. Målet är att festivalen som ska pågå under en månad i augusti, även ska sätta Sala och silvergruvan på den internationella kartan.

– Syftet är att lyfta vår historiska identitet och använda den för att öka attraktionskraften för silvergruvan och Sala som destination regionalt, nationellt och internationellt. Vi ser gärna att man även stannar och upplever det pittoreska Sala med hela familjen.

Finansieringen för initiativet är inte helt klar, förhandlingar pågår med kommun, näringsaktörer och föreningar som vill vara med.

– Kommunen ska bidra med pengar, men sedan ser vi över vilka möjligheter vi har att få sponsring och hur mycket deltagarna kan gå in med själva.

Silvergruvan har 70 000 besökare per år idag, hur många fler vill ni få i och med satsningen ni nu gör?

 – Om vi är blygsamma säger vi det dubbla, men på sikt skulle vi absolut kunna locka hit 300 000 besökare per år.

Planen är att skapa en permanent silverdestination, med en återkommande festival helst varje men minst vart annat år, tillägger Christina Watkinson.

Snart kan du cykla Göta kanal

zoom 2020 är målet att den nya cykelleden längs Göta kanal ska stå klar. Foto: Göta kanalbolag
2020 är målet att den nya cykelleden längs Göta kanal ska stå klar. Foto: Göta kanalbolag
NYHETER. En 19 mil lång cykelled utmed hela Göta kanal ska locka fler turister till området. Göta kanalbolag och de sju kanalkommunerna har fått pengar att undersöka möjligheterna.

Redan idag går det att ta sig på cykel utmed stora delar av Göta kanal, men vid sjöarna blir det bökigt. Då tar det roliga slut, och besökaren måste kliva av cykeln och trixa sig fram. Men snart kan det bli ändring på det.

– Göta kanal är ett besöksmål som många associerar med rekreation, upplevelser och avkoppling. Därför har vi ansökt om bidrag för en förstudie där status på de olika sträckorna kollas upp, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Under de senaste åren har personalen på Göta kanalbolag, som driver kanal- och fastighetsrörelse kopplat till kanalen, fått allt fler frågor från turister som vill uppleva Göta kanal från cykeln. Att då se över, bygga ut och rusta upp cykellederna kändes som ett naturligt steg för att få fler turister till trakten.

Fick nej av Tillväxtverket

Men att få resurser till upprustningen är inte helt enkelt. Förra året ansökte Göta kanalbolag om bidrag för förstudien hos Tillväxtverket, men med negativt resultat. Istället vände man sig till Jordbruksverket, där det gick bättre.

Närmare en miljon kronor kunde Jordbruksverket bidra med, och efter det att de sju kanalkommunerna och de två regioner som Göta Kanal passerar bidragit med ytterligare medel finns nu 1,1 miljoner kronor i potten för att undersöka möjligheten att rusta upp och bygga cykelled mellan Mem i Östergötland och Sjötorp i Västergötland.

– Får vi till det här kommer naturligtvis hela besöksnäringen att påverkas positivt. Cykelturisterna vill äta gott, de vill stanna till för en kopp kaffe och de kommer att vilja ha boende, konstaterar Roger Altsäter.

Färjetrafik ett alternativ

Hur man ska lösa det på bästa sätt för turisterna vid sjöarna får förstudien visa. Ett alternativ kan vara att sätta in färjetrafik, ett annat är att bygga cykelvägar förbi sjöarna.

– Det är inte helt enkelt, eftersom enbart delar av marken är kommunägd och andra delar är privatägda. Där behöver vi utreda ytterligare.

Ska vara klar 2020

Hur mycket besöksnäringen kan vinna på att cykelleden rustas upp och byggs ut kan Roger Altsäter inte svara på. Inte heller när cykelleden kommer att vara färdig.

– Vårt mål är att den ska vara klar 2020, men om det blir i januari, juni eller i december kan jag inte uttala mig om i nuläget.