Annons

Mer ledarskap i ny hotell- och restaurangutbildning

zoom
"Allt måste utvecklas och förnyas", säger lektor och programansvarig Mats Carlbäck. Foto: Örebro Universitet
NYHETER. Ledarskap, styrning, service och företagsutveckling. Det är fokus för Campus Grythyttan vid Örebro universitets nya utbildning som ersätter hotellprogrammet. ”Med bra ledare kan alla delar i verksamheten utvecklas”, säger lektor Mats Carlbäck.
Annons

På fredag öppnar ansökningsperioden för Örebro universitets nya treåriga utbildningsprogram Hospitality Management, som ska ge studenterna ”insikt, kunskap och verktyg att leda och utveckla hotell- och restaurangbranschen”.

Ersätter hotellprogrammet

Programmet ersätter det tidigare hotellprogrammet, och den största skillnaden är just inriktningen på ledarskap.

– Allt måste utvecklas och förnyas och vi såg behov att ta nästa steg med den här utbildningen, säger lektor och programansvarig Mats Carlbäck och fortsätter:

– Vi har tittat på hur det ser ut i världen, fört mycket dialog med våra alumni och bollat med branschen. Det vi har kommit fram till är att det behövs mer ledarskap, styrning och ekonomi i utbildningen.

Vad kan bättre ledarskap bidra med för att möta branschens utmaningar?

– Det är en väldigt viktig bit, det behövs bra ledare, inte minst för att råda bot på kompetensförsörjningen.

Hur då?

– Med bättre ledarskap kan man se till att arbetmiljö, motivation och engagemang blir bättre, det är jätteviktigt i arbetet med att förändra bilden av att det här är tillfälliga jobb till att vara jobb man ser långsiktigt på. Med bra ledare tror vi att alla delar av verksamheten kan utvecklas.

Samarbete med branschen

Utöver stort fokus på ledarskap har utbildningen tagit fasta på att jobba nära branschen där alla projekt och arbeten ska vara förankrade i verkligheten.

– Vi vill att man ska lösa faktiska problem och utmaningar, och samtidigt få chansen att lära känna företag och näring, för att förstå hur den fungerar.

Ingen praktik

Ytterligare en sak som skiljer sig från den tidigare hotellutbildningen är att man har tagit bort praktiken.

– Det är ett fullspäckat program, vi får inte med den, så vi försöker istället få studenterna att jobba vid sidan om på helger och sommarlov, vi kommer att hjälpa till med det.

Ansökningsperioden öppnar på fredag och ni siktar på 45 studenter, vad har du för förhoppningar?

 – Vi har fått väldigt bra genomslag på de marknadsföringsinsatser vi har gjort, och sett ett väldigt stort intresse, men om det sedan genererar ansökningar vet vi inte. Men vi hoppas och är mycket positiva.

Ansökningsperioden för utbildningen är 15 mars till 15 april.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...