Annons

Mötesbranschen på uppåtkurva – kunder vill investera mer

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Företag är villiga att betala mer för konferenser med övernattning än tidigare. Ett trendbrott, menar Jannis Norén Karas på Svenska Möten, som tror att det beror på att företag vill investera mer i kompetensutveckling. 
Annons

Snittpriserna för möten med övernattning ökar. Snittpriset för en konferensbokning med logi som Svenska Möten förmedlat har ökat med 8 procent under årets första fem månader, jämfört med samma period förra året.

Enligt Svenska möten beror ökningen på att konferensbranschen har blivit bättre på att optimera sina intäkter och skapa värde för kunden.

–Kunden idag har varken tid eller råd att ha möten eller konferenser som inte ger önskad utväxling. Men möten som skapar effekt är man villig att investera i. Mer kringtjänster som stödjer syftet med mötet eller konferensen efterfrågas och mötesbokaren idag är i högre grad än tidigare i behov av mer kvalificerad rådgivning, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.

Enligt honom har mötes- och konferensbranschen generellt varit lite sämre på att ta betalt för det värde man tillför jämfört med andra branscher.

–En förklaring är att man varit eller är rädd för att förlora enskild affär till konkurrenten som sätter ett lägre pris, säger han.

Vad är det för typ av värden företagen har lyckats skapa och vad är det som efterfrågas?

–Nu när vi ser att allt fler företag prioriterar kompetensutveckling av sina medarbetare blir den goda effekten ett ökat affärsmannaskap. De blir duktigare på att göra rätt affärer till rätt pris och med ökad kompetens kan man erbjuda fler tjänster som tillför värde för kund.

Vad betyder det detta trendbrott för branschen på sikt?

–Mötesbranschen behöver fortsätta på inslagen väg med kompetenshöjande insatser för att möta det ökade behovet av bra och effektiva möten och tänka mer kundresan än säljprocessen.

 Hur ser du att mötesbranschen kan jobba ännu mer för att höja värdet för sina kunder och därmed ta mer betalt?

–I den starka konjunktur vi befinner oss i med många företag som nyanställer har behovet av möten ökat, det gäller att kapitalisera på läget och våga satsa framåt, säger Jannis Norén Karas.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...