Annons

Nobis Groups Sandro Catenacci: ”Jag litar på min magkänsla”

zoom Betongdetaljerna finns kvar i Bliques rum för att ge en industriell känsla. Foto: Blique
Betongdetaljerna finns kvar i Bliques rum för att ge en industriell känsla. Foto: Blique
NYHETER. Om en dryg månad öppnar Nobis Hospitality Group sitt senaste tillskott i hotellportföljen, Blique by Nobis, i en funkisfastighet i Vasastan. Men det är långt ifrån det sista - på tur står ett nytt hotell i Köpenhamn och två på Mallorca.
Annons

Nobis Groups nya hotell som öppnar i april ligger på Gävlegatan i Vasastan i Stockholm. I en funkisfastighet ritad av arkitekten Sigurd Lewerentz, något som har fått styra både design och känsla.

– Fastigheten har gjort att det blir något mindre rum, på mellan 10 och 30 kvadratmeter. Fönsterindelningen har styrt antalet rum, och sedan har vi behållit betongen och betongdetaljerna för att få en industriell känsla, säger Nobis Groups huvudägare Sandro Catenacci.

Dubbel takhöjd

Om rummen är små bjuder hotellet på stora sociala ytor, med en lobby där man har plockat bort ett bjälklag för att få dubbel takhöjd. Det inhyser två restauranger och en takbar med utsikt över Stockholm.

De totalt 249 rummen ligger också något lägre i pris, men Sandro Catenacci vill inte segmentera kunder efter vad rummen kostar.

– Blique ska attrahera folk som är intresserade av design, arkitektur, konst och mode. Vi segmenterar hellre utifrån att det ska vara gäster som uppskattar de mervärden som finns i hotellet, både genom fastighetens historia, och genom det jobb vi har lagt ned.

Publik från designvärlden

För att få till en blandad publik har Blique inlett samarbeten med bland annat arkitekt- och designskolor, där man erbjuder eleverna rabatterade priser.

Valet av det något udda läget Gävlegatan styrdes av fastigheten och känslan i området.

 – Vi har andra hotell på centrala lägen, men utgår alltid från att det finns en story eller ett hjärta och en fastighet vi tycker om. Hela området runt Gävlegatan är lite funkis och industriellt, så man får en New York-känsla, och det är mycket på gång här, säger Sandro Catenacci.

Long stay-studios

En fjärdedel av rummen utgörs av long stay-studios, dels för att rummen passade för ändamålet, och dels för att Sandro Catenacci tycker att det saknas bra long stay-boenden innanför tullarna.

Long stay är en intressant affär för Nobis Group även i ett större perspektiv.

– Absolut, vi har tittat på flera projekt och vi vet att det saknas bra boenden för företag som har personal som vill bo centralt.

Köpenhamn och Palma nästa

När invigningen av Blique är avklarad står tre projekt utanför Sverige på tur: Kuglegården i Köpenhamn, som ligger mellan Nyhavn och Christianshavn och som ska bli ett hotell med nästan 300 rum, samt två hotell i Palma med 32 respektive 42 rum.

Även i Palma var det fastigheterna som styrde affären.

– Det är fantastiska fastigheter i Palmas gamla del, och de blir mycket mindre, vilket visar på att vi inte har någon tydlig strategi. Vi jobbar mer med magen och hjärtat – jag har alltid lyssnat på magkänslan och den har oftast visat sig ha rätt.

Varför Palma?

– Vi har ju riktat in oss på storstäder och Palma har samma beläggning som Stockholm på årsbasis. Det funkar hela året.

I Sverige har ni bara hotell i Stockholm, varför?

–Vi tror att vårt varumärke passar för storstäder. Men sedan tycker jag det är kul och spännande att etablera ett svenskt varumärke utomlands.

 Vad är din vision med Nobis Group?

– Jag är fortsatt intresserad av utlandet och vi tittar på flera projekt bland annat i London och Helsingfors. Vi har fått ett bra renommé hos de stora hotellfastighetsaktörerna utomlands, vilket öppnar nya dörrar.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...