Annons

Nolltillväxt för restauranger

zoom Efter lång tid med kraftig tillväxt har restaurangbranschen slutat växa. Det visar statistik från SCB för andra kvartalet. Foto: Carla Lomakka
Efter lång tid med kraftig tillväxt har restaurangbranschen slutat växa. Det visar statistik från SCB för andra kvartalet. Foto: Carla Lomakka
NYHETER. Tillväxten i restaurangbranschen avstannade under andra kvartalet, visar siffror från SCB. "Personalbrist är en viktig förklaring till avmattningen", enligt Visitas vd Jonas Siljhammar.
Annons

Efter flera år av kraftig expansion har restaurangbranschen nu slutat växa. Försäljningen under andra kvartalet låg kvar på samma nivå som för ett år sedan, enligt siffror från Statistiska Centralbyrån, SCB*

Jämför man den senaste tolvmånadersperioden visar siffrorna på en marginellt försämrad försäljning.

Vad är förklaringen till att branschen inte längre växer?

­– Man ska komma ihåg att tillväxten varit hög under lång tid, och att försäljningen för andra kvartalet är oförändrat jämfört med samma period förra året så försäljningen är fortsatt hög. Men en viktig förklaring till avmattningen är den stora bristen på bra och kompetent personal. Kock är det yrke med störst brist och utan kockar är det svårt att expandera, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Bäst utveckling under andra kvartalet hade mässor catering och trafikrestauranger, följt av hotellrestauranger. Båda kategorierna växte med över tio procent.

På förlorarsidan finns kaféer och konditorier och personalrestauranger. Lunch- och kvällsrestauranger – som står för närmare hälften av omsättningen i branschen ­– utvecklades ungefär som branschen totalt.

Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan olika restaurangkategorier?

– Förklaringarna skiljer sig åt. Tittar vi på till exempel hotellrestauranger finns det en underliggande hotellmarknad som växer kraftigt.

Ser vi ett trendbrott eller kommer tillväxten tillbaka i branschen under andra halvåret?

­– Vi befinner oss i en högkonjunktur och vet att det varit en bra turistsommar så visst kan tillväxten komma tillbaka. Men att tro att restaurangbranschen med stor kompetensbrist ska fortsätta växa lika kraftigt som de senaste åren är kanske inte realistiskt.

* Jämförelsen gäller försäljningsvolym och är rensad för inflation samt korrigerad för kalendereffekter.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...