Annons

Noors Slott Årets konferenshotell –  för tredje året i rad

zoom En lika viktig del i arbetet är att få hela teamet med sig, säger vd Sofia Hjärner. Foto: Privat
En lika viktig del i arbetet är att få hela teamet med sig, säger vd Sofia Hjärner. Foto: Privat
NYHETER. Det var än en gång Noors slott i Knivsta utanför Stockholm som blev Årets konferenshotell i SSQ Service Award 2018. 
Annons

Efter att SSQ Award har låtit utvärdera 2018 års nominerade hotell och anläggningar, bland annat genom mystery shopping och gästomdömen på de största ratingsajterna stod vinnarna klara i tävlingens tre kategorier: Affärshotell, konferenshotell och dagskonferensanläggning.

Noors Slott i Knivsta, nära Arlanda stod som vinnare i kategorin Årets konferensanläggning, med Lumber & Karle och Hotel Skansen Båstad på andra respektive tredje plats.

Det var tredje gången anläggningen nominerades, och tredje gången man stod högst upp på prispallen.

– Första gången vi vann var det ”wow”, andra gången ”nej men igen”, nu trodde vi verkligen inte att det skulle bli en tredje gång, men att det blev det var helt fantastiskt, säger vd och delägare Sofia Hjärner.

Hon och Stina Fredriksson har drivit konferensanläggningen i 15 år, och har totalt 13 anställda. Att Noors vinner SSQ Service Award för tredje året i rad beror på ett medvetet arbete.

– Vi testas ju under hela året, och det gör att vi hela tiden är på tå och noggrant läser våra omdömen. Vi har använt oss av SSQ Service Awards kriterier som underlag och jobbar medvetet med dem. Vi har lagt både tid, engagemang och pengar på att utveckla vår hemsida.

Hur då till exempel?

– När du börjar jobba hos så lär du dig att du först och främst värd eller värdinna, oavsett vad du gör, och det gäller alla. Detta gör att man hela tiden tänker på sitt bemötande – att man ser gästen och dennes behov, i alla lägen.

En lika viktig del i arbetet är att få hela teamet med sig, säger Sofia Hjärner.

Hur gör ni det?

– Först och främst förhåller vi oss till Visitas riktlinjer, för att veta att vi gör rätt. Sedan gäller det att även se medarbetarna och få dem att känna att vi gör detta tillsammans allihop. Sedan ser vi till att ha kul.

Vad gör ni när ni har kul?

– Igår landade vi hela gänget efter en vecka i Afrika där vi hade varit på personalresa. Går det bra för företaget så vill vi ge tillbaka till alla som har kämpat, och förra året gick det bra.

Hur påverkar det affären att vinna SSQ Service Award tre Tre gånger i rad?

–Jättemycket. Att ha vunnit en gång är en gång, då strävar man efter att vinna igen. Men nu har vi lyckats hålla en hög nivå över tid. Det använder vi vår kommunikation och marknadsföring. Sedan ber vi aktivt gästerna kommentera, och när de är nöjda ger det så klart mer affärer för oss.

Årets Affärshotell blev Courtyard by Marriot i Stockholm, följt av Clarion Hotel Örebro, och The Steam Hotel i Västerås.

Årets Dagkonferensanläggning blev Convendum i Göteborg, med Regissörsvillan och Louise De Geer Konsert & Kongress på andra respektive tredje plats.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...