Annons

Nordrest om restaurangköp: ”Ska fördubbla omsättningen på fem år”

zoom Högskolerestauranger driver ett fyrtiotal enheter på tio orter i Sverige.  Foto: Colourbox
Högskolerestauranger driver ett fyrtiotal enheter på tio orter i Sverige. Foto: Colourbox
NYHETER. Restaurangkoncernen Nordrest köper restaurang- och cafébolaget Högskolerestauranger som finns på tio orter i Sverige. Målet är utveckla befintliga koncept och hitta nya affärsmöjligheter på orterna.
Annons

– Vi har sneglat på Högskolerestauranger i många år, det är ett väldigt välskött bolag med restauranger och caféer på ett tiotal orter i landet, säger Nordrests vd Thomas Dahlstedt om förvärvet.

Högskolerestauranger driver ett fyrtiotal enheter på tio orter i Sverige. Nordrests ambition är att förädla och utveckla utbuden och komplettera med nya koncept och varumärken.

– Högskolerestauranger har flera spännande matkoncept och en prisvärd och bra lunchprodukt, men vi ser också en möjlighet att växa med andra produkter som vanlig skolmat och mat på äldreboenden, för att kunna öka volymerna, säger Thomas Dahlstedt.

 Vad ser du för tillväxtpotential i och med affären?

– Det här blir ett helt nytt affärsben. Bolaget omsätter 175 Mkr idag, och vi ser en möjlighet att kunna fördubbla omsättningen inom fem år.

Finns det planer på att förändra befintliga koncept – vad ser du för förbättringspotential?

– I grund och botten ska vi behålla det som det är, men vi tittar bland annat på att utveckla co working-ytor för att skapa en mer tilltalande studiemiljö i anslutning till våra restauranger.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Både de tidigare ägarna jobbar aktivt med hållbarhet, bland annat i vår restaurang i Tekniska Museet och Fortum har vi utvecklat olika koncept kring hållbarhet.

Som vadå?

– På Tekniska Museet har vi frångått allt rött kött, förutom vilt, vi har en vegansk lunchbuffé, och vi mäter och redovisar matavfallet varje dag, och omvandlar det till jord. På Fortum har vi infört ett betalsystem som är baserat på vikt, vilket ökar medvetenheten kring hur mycket man lägget på tallriken, säger Thomas Dahlstedt och fortsätter:

– På Tekniska Museet är målet att 50 procent av alla råvaror ska vara ekologiska.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...