Annons

Norrlands nya hotellkung vill köpa fler anläggningar

zoom I sommar fokuserar Tobias Lindfors på nyköpet Pite Havsbad.
I sommar fokuserar Tobias Lindfors på nyköpet Pite Havsbad.
NYHETER. Norrlands nye hotellkung Tobias Lindfors har nu sex hotell i hotellkedjan Swedish Lapland DMC. Efter Hemavanköpet i maj väntar 100 miljonersinvesteringar på Pite havsbad. Och kanske fler förvärv.
Annons

38-årige Tobias Lindfors är en välkänd näringslivsprofil i Norrland som var med och grundade StudentConsulting för snart 20 år sedan. StudentConsulting-koncernen som är en framgångssaga och omsätter 1,5 miljarder kronor. 2010 utsågs han till Årets Företagare i Sverige av Företagarna. Men sedan början på året kan han även titulera sig Norrlands nye hotellkung.

Tillsammans med Student Consultingpartnern Jan Aspvik och hotellägaren Kristofer Lundström äger han Swedish Lapland DMC. Med nyförvärvade Hemavans Högfjällshotell finns sex hotell i portföljen, varav Pite Havsbad är det självklara flaggskeppet.


– Jag har alltid sagt att när Student Consulting går tillräckligt bra ska jag satsa på turistnäringen i norra Sverige. Nu var det dags, säger Tobias Lindfors, som är styrelseordförande i koncernen.

Målet att bli Norrlands största

Redan för fyra år började han och Kristofer Lundström, som då ägde Hotel Laponia i Arvidsjaur, smida högtflygande planer. Målet var att skapa Norrlands största hotell- och turismföretag. De hade lärt känna varandra genom att Kristofer bad Tobias att bli hans mentor i affärsvärlden. I gengäld fick Tobias Lindfors insyn i och kunskap om turistnäringen. Deras slutsats: Ska man bli Norrlands största hotellbolag måste man äga Pite Havsbad


– Så vi tog kontakt med Hilding Holmqvist. I september fick vi köpa Nordkalotten Hotell och Konferens och i december Pite Havsbad, som är en fantastisk anläggning och Nordens största turist- och konferensanläggning. Vi kan ha 7 000 boende samtidigt i 400 hotellrum, 250 stugor och 900 husvagnsplatser. Det är turbomotorn i vår koncern, säger Tobias Lindfors.


Hemavans Högfjällshotell passar in i strategin att erbjuda bra produkter under både vinter- och sommarsäsong.


– Vi saknade en vinteralpin produkt. Nu får Hemavan en långsiktig ägare och vi ser stor utvecklingspotential i samarbete med Hemavan Alpint. Dessutom har Pite Havsbad en framgångsrik vinterprodukt med en av världens två privatägda isbrytare, där vi tar ut turistgrupper och kombinerar med andra vinterattraktioner som hundspann och skoter. Vi samkör även med Hotell Laponia som har tyska biltestargrupper som kommer till Pite Havsbad, säger Tobias Lindfors.

Stor satsning på nöje

Inför sommaren ligger stort fokus på Pite Havsbad, som i år beräknas omsätta cirka 180 miljoner, drygt hälften av koncernens totala omsättning. De närmaste fyra åren ska 100 miljoner kronor investeras i den storslagna anläggningen som ofta kallas Sveriges riveria. Redan i sommar invigs ett 800 kvadratmeter högklassigt spa nere vid vattnet vid relaxavdelningen Strandfyren. Det blir fyra nya bastur som anknyter till de fyra årstiderna och en terrass på taket där man kan sola och bada i pooler. Övervåningen i den ena hotellbyggnaden omvandlas till en skybar och bistro. Dessutom blir det en stor nöjessatsning, Beach Party, med många välkända artister på scenen vid stranden.


– Bokningsläget ser mycket lovande ut, 16 procent bättre än vid samma tidspunkt förra året. Vi har många norska gäster, och eftersom den norska valutan tappat i värde har vi varit lite oroliga, men vi ser ingen negativ effekt än. Jag tror det beror på att vi erbjuder så många stora nyheter i år.


Blir det fler hotellförvärv?


– Det kan det bli. Men jag sticker inte under stol med att vi för diskussioner med nya samarbetspartners. Vi behöver inte äga allt själva. Ska man få till stora evenemang som exempelvis SM-veckan i vintras där Pite havsbad var SM-by behövs samarbete. Min ambition är ju att ha ett stort evenemang som SM-veckan varje månad på Pite havsbad, säger Tobias Lindfors.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...