Annons

Ny konferens för hungriga på matturism

zoom Konferensens syfte är att sätta fokus på framtidens måltidsturism,<br />
 trender, innovationer och inte minst ge inspiration. Foto Visit Sweden
Konferensens syfte är att sätta fokus på framtidens måltidsturism,
trender, innovationer och inte minst ge inspiration.
Foto Visit Sweden
NYHETER. Konferensen Tomorrow´s Food Travel har gått av stapeln i Göteborg. 220 deltagare har under två dagar lyssnat, ätit och samtalat kring framtidens måltidsturism. ”Jag är väldigt glad att vi fick till dessa kunskapsutbyten”, säger Jens Heed, projektledare Visit Swedens program för måltidsturism.
Annons

Det var under tisdagen och onsdagen som konferensen Tomorrow´s Food Travel anordnades på Göteborgs universitet. Deltagarna kom från svensk besöksnäring, universitetsvärlden och representanter från det internationella gastronomiska nätverket Delice. Syftet – att sätta fokus på framtidens måltidsturism, trender, innovationer och inspiration samt skapa en mötesplats för utbyte och interaktion mellan forskning och näringsliv.

Positivt bemötande

En av de drivande bakom konferensen är Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet. Hon arbetar specifikt med matturism i regionen.

– Jag har fått väldigt positiv respons på konferensen speciellt på matupplevelserna och det är såklart kul  i och med att det är det jag jobbar med och brinner för. Men även mycket positivt om innehållet. Sedan finns det alltid saker att förbättra, säger hon.

Hur har ni hittat de svenska deltagarna?

– Exportprogrammet för måltidsturism innefattar alla Sveriges regioner så de har fått bjuda in sina företag och sprida i sina nätverk. Sedan har vi jobbat lokalt via sociala medier, nyhetsbrev och pressreleaser, säger Jill Axelsson, Västsvenska Turistrådet.

Programpunkterna samkördes emellanåt på engelska mellan de tre grupperna. Och maten, konferensens huvudtema, åt man tillsammans. Dag ett rivstartades med en lunch signerad Sofia B Olsson från restaurang Vrå där hon samlat lokala marina mathantverkare: ostron från Klemmings, musslor från Musselbaren och sjögräs från Catxalot, som gjorde en svensk misosoppa, samt havskräftor som grillades på plats.

Serieentreprenörer och trendspanare

Bland föredragshållarna märktes bland andra Fia Gulliksson, serieentreprenör inom mat från Jämtland, danska trendanalytikern Louise Byg Kongsholm och krögaren Jens Dolk, från K-märkt. Under några mindre sessioner höll även lokala branschförbättrare dragningar, såsom de urbana odlarna bakom Kajodlingen.

Bakom konferensen står Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & co i samarbete med Handelshögskolans Center för turism/ Göteborgs universitet. Jens Heed är projektledare för Visit Swedens program för måltidsturism.

Vad är ditt samlade intryck av konferensen?

– Jag är väldigt glad att vi fick till dessa kunskapsutbyten mellan företag, destinationer, regioner och akademin både i Sverige och runt om i världen. Vi har fått många spännande perspektiv på måltidsturism och gastronomins betydelse för en hållbar samhällsutveckling.

Kommer man kunna se hur sammankomsten ger ringar på vattnet inom besöksnäringen?

– Tanken är att nya kunskaper, möten och diskussioner om framtiden inom måltidsturism ska inspirera till fortsatt utveckling av produkter i form av till exempel nya attraktiva svenska måltidsupplevelser. Men också genom att lyfta matens och dryckens möjligheter att stärka helhetsupplevelsen inom andra turistiska områden.

Hur mäter ni effekterna?

– Vi försöker mäta i flera olika led men den slutliga effekten handlar om de utländska turisternas matkonsumtion i Sverige och deras uppfattning om Sverige som matdestination.

Slutligen, vad ska locka framtidens gastronomiska resenärer till Sverige?

– Ett högklassigt och välkänt utbud av autentiska, innovativa, hållbara och hälsosamma måltidsupplevelser i framkant med tydliga kopplingar till unika smakplatser och människor runt om i vårt land.

Konferensen Tomorrow’s Food Travel ska arrangeras en gång om året, och 2019 står Skåne värd.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...