Annons

Ny rapport om besöksnäringens utmaningar: ”Vi har mycket att lära av andra”

zoom Det övergripande målet med projektet Visit the Future är att peka ut den fortsatta riktningen för svensk besöksnäring. Foto: Colourbox
Det övergripande målet med projektet Visit the Future är att peka ut den fortsatta riktningen för svensk besöksnäring. Foto: Colourbox
NYHETER. Besöksnäringen står inför en rad strategiska utmaningar i framtiden. I den nya rapporten Visit the Future belyser Svensk Turism, Tillväxtverket och Visit Sweden några av de viktigaste.
Annons

2016 startade Svensk Turism, Tillväxtverket och Visit Sweden projektet Visit the Future, vars syfte är att beskriva besöksnäringens framtida strategiska utmaningar och hur näringen kan hantera dessa, och samtidigt utveckla näringen framåt.

– Det händer så mycket så snabbt i samhället och näringslivet. Vi kände att vi behöver titta på de här förändringarna, säger Linn Uggerud, projektledare på Svensk Turism.

Fokus på digitalisering, hållbarhet och delningsekonomi

Projektet har särskilt velat belysa hur globala trender som globalisering, urbanisering och krav på hållbar utveckling förväntas påverka besöksnäringen, men också hur den kan utvecklas i koppling till andra näringar.

Projektet har drivits i form av så kallade ”think-tanks” inom områden som digitalisering, hållbara transporter och delningsekonomi. Under dessa har experter på respektive område och representanter från olika företag utan koppling till besöksnäringen fått ge sin syn på ämnet. Därefter har åhörare från besöksnäringen deltagit i de efterföljande diskussionerna.

– I de här samtalen sattes det i gång flera processer. I samtalet om digitalisering kom det fram att det saknas bra interna system för medelstora hotell. Där fann aktörerna varandra på plats och bestämde sig för att försöka lösa det.

Mycket att lära av andra näringar

Nästa steg är att föra ut kunskaperna från projektet på regional nivå. Svensk Turism har precis fått klartecken om att fortsätta med projektet i samarbete med Tillväxtverket till år 2020.

– Vi har kommit fram till en massa intressanta saker, nu vill vi sprida dem på regional nivå, fördjupa oss i vissa områden och sätta i gång processer ute i landet. Vi håller på att titta på vilka områden det blir och hoppas ha det klart om ett par månader. Det övergripande målet är att peka ut den fortsatta riktningen och ta fram nästa generations strategi för svensk besöksnäring.

Vilken är den största strategiska utmaningen för besöksnäringen i framtiden?

– Att hänga med, eftersom det går så fort. Men också hur vi kan bygga in flexibilitet, både i vårt företagande och i offentliga strukturer. Lagar och regler kommer till exempel inte att vara aktuella om några år eftersom utvecklingen går så fort. För bara några år sedan kändes självkörande bilar och AI futuristiskt, men det händer faktiskt nu. Och det är något som kommer påverka flera olika led i vår näring.

Ett av era fokusområden har varit hur besöksnäringen kan utvecklas i relation till andra näringar. Vad kom ni fram till?

– Att vi har mycket att lära av andra näringar, till exempel spelindustrin som är jättebra på att skapa upplevelser tillsammans med spelarna. Där har vi mycket att lära eftersom reseupplevelser skapas i interaktion med gästerna.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...