Annons

Ny trendrapport: Gästerna ställer högre krav på måltiden

zoom Något som sticker ut i Fazers rapport är vikten av<br />
 en skön känsla och atmosfär under måltiden. Foto: Fazer
Något som sticker ut i Fazers rapport är vikten av
en skön känsla och atmosfär under måltiden.
Foto: Fazer
NYHETER. Ett ökat behov av upplevelser och tillfredsställelse av individuella smaker. När Fazer presenterade sin trendrapport för 2019, Framtidens mat, stod det klart att samhällets förväntningar bli allt högre – även på lunchmaten.
Annons

– Generellt sett finns det väldigt många spännande matspaningar när det gäller fine dining, men inte riktigt när det gäller lunch. Det var på tiden att vi gjorde en sådan, säger Morgan Christoffersson, kommersiell direktör på Fazer Food Services i Sverige.

Som ledande aktör inom restaurang- och storköksbranschen har Fazer en stor möjlighet att dagligen iaktta vad gäster vill äta och vilka trender som är aktuella. För att dra nytta av sin position på ett nytt sätt har de gjort en trendrapport, för att se hur både de själva och andra ska kunna förbättra och förändra sig i framtiden.

 Vi kände att vi måste lyfta oss själva och titta på en längre tidshorisont  för att kunna utveckla bra restaurangkoncept längre fram i tiden är det väldigt viktigt.

Något som stack ut i rapporten var vikten av en skön känsla och atmosfär under måltiden och hur det har blivit ett allt större krav från gästerna.

– Tempot i samhället i dag är väldigt högt, och lunchrestauranger kommer allt mer att bli en plats för återhämtning när folk behöver en paus mitt på dagen. Det är viktigt att förstå det och tänka över miljön i restaurangerna. Det är inte längre bara i fine dining-sammanhang som folk är ute efter en upplevelse med en mer sofistikerad och nytänkande miljö, berättar Morgan Christoffersson.

Vad kan läsaren förvänta sig annars av rapporten?

 Hur Fazer ser på utvecklingen inom lunchmaten i framtiden. Hela matfrågan är otroligt intressant och människors intresse för mat och hur olika livsmedel påverkar oss och vårat välmående kommer att öka väldigt mycket. Kunskapsmängden inom mat kommer således att öka, och det gäller att vi i branschen förstår det. Konsumenter kommer att ställa högre krav.

Vem är rapporten riktad till?

 Vi riktar den till våra potentiella kunder, vi vill visa att vi ligger snäppet före och att vi har kunskap och insikt. Men även allmänna intressenter är en del av målgruppen, de som har ett stort intresse för mat. Målet är att människor som vill jobba med mat ska tycka att vi är ett attraktivt och bra alternativ som vill utvecklas och vara innovativa inom mat och framför allt lunch.

Vad hoppas ni att restauranger och storkök kan ha för nytta av den?

– Vi tycker att det är viktigt att hela branschen utvecklas, och sprider rapporten till alla. Det finns ett väldigt stort utrymme för lunchrestauranger i landet och den kommer att gynna hela lunchsverige. Jag kan rent generellt tycka att lunchrestauranger ofta borde försöka att förnya sig. Genom att följa trenderna och på vissa sätt lämna den klassiska synen på mat gör man sig själv en tjänst.

Vilka är de viktigaste insikterna som berör besöksnäringen?

 Klimatvänliga trender spelar stor roll. Det pratas mycket om food waste och annat och hur viktigt det är att tänka till  men det måste även bli till konkret handling. Vi behöver även minska på köttet, både för miljön och hälsans skull. Vi har genom rapporten insett att vi måste ligga steget före gästen och erbjuda gröna alternativ som fortfarande känns som en attraktiv måltid. Den vegetariska matlagningen måste bli bättre. Många erbjuder en kall sallad eller liknande vilket kanske inte känns så lockande, men erbjuder vi istället lagade, varma vegetariska måltider kommer fler att välja grönt.

Vad säger rapporten om framtiden?

 Konsumenter kommer att ta allt mer ansvar, vilket innebär att restauranger och storkök också måste göra det. Förutom det så kommer saker allt mer automatiseras, det kommer att gå att köpa mat i restauranger direkt via telefonen till exempel. Personalens roll kommer på grund av det nog även att förändras till att mer och mer bli en vägledare, guide och någon som håller god stämning i restaurangen.