Annons

Nya trädhus-hotellet i vildmarken ska förlänga säsongen

zoom  20 maj börjar de första delarna av det nya trädhuset att hissas upp – för hand.
20 maj börjar de första delarna av det nya trädhuset att hissas upp – för hand.
NYHETER. Nu startar bygget av ett vinterbonat trädhus på en ö i vildmarken. Projektet är en del av en långsiktig satsning på att skapa nya arbetstillfällen i en avfolkningsbygd.
Annons

20 maj börjar de första delarna av det nya trädhuset att hissas upp – för hand. Adressen är en ö i sjön Havern mitt i Medelpads vildmark och här finns varken elektricitet eller byggmaskiner.

Unik utsikt över sjön

– Vi bygger på en ö i vildmarken och från trädtopparna kommer man att ha världens utsikt över sjön och djurlivet, det är det unika. Vi har redan ett trädhus i området, men det nya ska isoleras så att gästerna kan uppleva vintern här och åka skidor på sjön, säger Kärstin Leander, ordförande i Öarna Ekonomisk förening, som driver projektet.

Det nya huset blir cirka 20 kvadratmeter stort och består av ett rum och sovloft. Det kommer att finnas ett litet kök med en enkel köksutrustning och en eldstad. Bygget påbörjades på land hösten 2015 och när isen i sjön bar så kördes virke och material ut till ön med skoter.

– Det är besvärligt att bygga på en isolerad ö, att frakta ut byggelementen och få dem på plats i träden. Här finns ingen ström och det går heller inte att ha någon typ av byggmaskiner på plats för att lyfta upp material i träden, allt görs för hand, säger Kärstin Leander.

Om allt går enligt plan så beräknas huset att vara klart i september 2016 och då ska det ta emot de första fyra gästerna. Målgruppen är storstadsbor på jakt efter naturupplevelser och stillhet.

Förlänga säsongen

Trädhusprojektet drivs i huvudsak med ideella krafter och pengarna, en investering på närmare 500 000 kronor, kommer från den ekonomiska föreningen. För att kunna räkna hem satsningen gäller det att marknadsföra huset.

– Genom det nya trädhuset kan vi förlänga säsongen och det är jätteviktigt för att vi ska få igen vår investering. Det svåra nu är att marknadsföra oss, vi måste hitta smarta sätt att nå ut med vårt budskap i olika sammanhang, exempelvis till pressen. Det är en utmaning i en glesbygd utan utbyggd turism.

Det geografiska läget är också en av anledningarna till att projektet blev till.

– Inre Medelpad har få besökare och det är en avfolkningsbygd eftersom det saknas jobb. Genom det här projektet kan vi använda vår natur för att skapa nya arbetstillfällen. Det är därför vi gör det här. På sikt kan det handla om två årsarbeten och ännu fler under sommaren, säger Kärstin Leander.

Vilket är nästa steg?

– 20 maj startar vi uthyrningen av sommarhuset och samtidigt börjar bygget av vinterhuset. Nästa steg är att tänka på vilken ö vi ska bygga på härnäst, vi ser totalt fem hus framför oss. Vi ska också se över vilka vi ska samarbeta med för att höja kvaliteten och få en bra produkt att hyra ut.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...