Annons

Nytt Visby-hotell viktigt tillskott för Gotlands besöksnäring

zoom First Hotels Kokoloko öppnar lagom till Almedalen. Foto: Kokoloko
First Hotels Kokoloko öppnar lagom till Almedalen. Foto: Kokoloko
NYHETER. Lagom till sommaren och en vecka innan Almedalen slår First Hotels upp portarna till sitt nya hotell Kokoloko i Visby. ”Almedalen är en förutsättning för att företag ska våga investera”, säger Mats Jansson på Region Gotland.
Annons

Den 25 juni öppnar First Hotel Kokoloko, 800 meter från färjeterminalen, och några minuter från Visby innerstad. Hotellet är ett välkommet tillskott av hotellbäddar för hela Gotland, – för sommarens högsäsong och för resten av året.

First Hotel Kokoloko kommer med sina runt 90 rum att stå för en 5-procentig andel av det totala utbudet av hotellrum på ön.

– En ny spelare på den gotländska hotellmarknaden betyder att vi får en ny aktör som vill samarbeta med andra företag, och som vill vara med och hjälpa till att driva besöksnäringen året runt på Gotland, så det här är ett jättebra steg i utvecklingen, säger Mats Jansson, besöksnäringsstrateg på Region Gotland.

– Nya företag har lättare att hitta på nya aktiviteter och se möjligheter med nya ögon, så detta är väldigt positivt för hela Gotland.

Har det varit brist på hotellrum i Visby?

– Det har inte hänt så mycket i hotellutvecklingen de senaste åren, samtidigt som det har skett en hel del, så det finns definitivt ett behov av komplettering både i Visby och på resten av Gotland.

Vilken betydelse har Almedalen för etableringen?

– Almedalen är avgörande för att man ska våga göra investeringar, sedan måste man hitta en bredare ekonomi än bara under en vecka. Det nya hotellet ska utöver vanliga dubbelrum erbjuda familjerum med kök och breddar på så sätt sitt erbjudande och sin målgrupp.

Sedan i april i år har rederiet Destination Gotland ökat sin kapacitet med en ny färja, vilket kommer att påverka behovet av hotellrum, enligt Mats Jansson.

– På rederisidan sker en stor uppväxling, när man tar in en ny båt sker mycket på en gång, och ökad båttrafik kräver ökad kapacitet av hotellrum.

Texten uppdateras.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...