Annons

Nytt Visitaprojekt ska minska arbetslösheten i besöksnäringen

zoom Peter Thomelius på Visita, tror att projektet får stor betydelse, både för företag i besöksnäringen och för de arbetssökande. Foto: Colourbox/Visita
Peter Thomelius på Visita, tror att projektet får stor betydelse, både för företag i besöksnäringen och för de arbetssökande. Foto: Colourbox/Visita
NYHETER. I ett nytt pilotprojekt vill Visita i samarbete med Hotell- och restaurangfacket matcha arbetssökande med företag i branschen – detta för att skapa nya jobb: ”Det kan bli en viktig del av att fylla kompetensbehovet i vår bransch”, säger Peter Thomelius, utbildnings- och HR-chef på Visita.
Annons

I takt med att antalet hotell och restauranger stadigt växer så ökar kompetensbristen i branschen, i dag saknas såväl kockar som servitörer och köksbiträden. Samtidigt råder det arbetslöshet inom vissa yrkeskategorier.

För att vända utvecklingen inledde Visita tillsammans med Hotell- och restaurangfacket samt Arbetsförmedlingen under hösten 2018 ett samarbete – vilket nu resulterat i ett pilotprojekt.

– I projektet vill vi både hitta fler anställningsbara kockar bland nyanlända och identifiera personer som i dag är arbetslösa, och som kan ta nästa steg i sin utveckling. Detta genom att validera sina kunskaper eller komplettera sin utbildning. På så sätt kan vi matcha arbetssökande och företag, säger Peter Thomelius, utbildnings- ock HR-chef på Visita.

Målgruppen är nyanlända samt arbetslösa och inskriva i Hotell- och restaurangfackets a-kassa. Allt är inte bestämt ännu, men tanken är att de genom projektet ska kunna ta del av kompletterande arbetsmarknadsutbildningar, det kan exempelvis handla om utländsk utbildning som behöver valideras eller restaurangbiträden som genom att komplettera sina kunskaper kan arbeta som kockar.

Peter Thomelius tror att projektet kommer att ha stor betydelse, både för företag i besöksnäringen och för de arbetssökande.

– Det är ju en paradox att det finns en massa individer som går och stämplar i dag samtidigt som branschen skriker efter folk. Vårt mål är att hitta anställningsbara individer till våra bristyrken och identifiera dem som kan komplettera med en utbildning för att matcha företagens behov – det kan bli en viktig del av att fylla kompetensbehovet i vår bransch.

Vad ser du som den största utmaningen i projektet?
– Jag ser en stor utmaning med att Arbetsförmedlingen ska lyckas identifiera anställningsbara personer och de individer som är lämpliga att utbilda mot bristyrkena i branschen, säger Peter Thomelius.

 

 

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...