Annons

O-ringen en ekonomisk succé för Höga Kusten

zoom Bild: O-ringen
Bild: O-ringen
NYHETER. Sommarens stora orienteringshändelse, O-ringen, gav ett rejält klirr i kassan för Höga Kusten och Örnsköldsvik. Närmare 19 500 personer lockades till folkfesten – och de spenderade gärna pengar: Drygt 129 miljoner kronor gjordes av med under tävlingsveckan.
Annons

– Det är fantastiskt fina siffror och vi är otroligt nöjda, säger Mia Karlsson på Höga Kusten Destinationsutveckling.

Orienteringstävlingen O-ringen avgörs årligen på olika platser runt om i Sverige. I sommarens upplaga stod Höga Kusten som tävlingsställe med Örnsköldsvik som huvudort, och den stora idrottshändelsen blev minst sagt en succé för den lokala besöksnäringen. En turistekonomisk rapport som presenterades i dagarna visade att de 19 500 besökarna gjorde av med sammanlagt 129,1 miljoner kronor i samband med vistelsen; 27,7 miljoner på logi och boende, och 101,4 miljoner i övrig konsumtion.

– Många passade på att göra lite mer av sin O-ringenvecka i år. Man tog kanske några dagar innan och efteråt för att uppleva Höga Kusten och få ut så mycket som möjligt av resan. Vi kan se att det spenderats mer pengar per person än tidigare år, säger Mia Karlsson.

Höga Kusten Destinationsutveckling har under det senaste året jobbat aktivt för att kunna locka så många besökare som möjligt till evenemanget, och för att gästerna väl på plats skulle vilja uppleva saker, berättar Mia Karlsson:

– Vi har jobbat strategiskt med att försöka nå ut med varumärket Höga Kusten och beskriva vad man som besökare kan göra här. Under det senaste året har vi samarbetat med organisationen bakom O-ringen och genom olika kanaler marknadsfört Höga Kusten som destination. Bland annat lade vi upp en del aktiviteter som kunde bokas direkt via O-ringens hemsida. Det var inte jättemånga som gjorde det, men jag tror att folk på så sätt fick koll på vad som fanns att göra och hade det med sig i bakhuvudet när de kom hit.

Under O-ringen tävlar deltagarna under sex dagar och har en dag som är helt orienteringsfri. De populäraste besöksmålen under den lediga tiden var bland annat Örnsköldsviks stadskärna och Skulebergets nationalpark, men framför allt längtade folk efter att få svalka av sig:  

– Vi hade extremväder; det var otroligt varmt. På grund av hettan ville folk bada. Stränderna här omkring blev proppfulla och vi fick dirigera folk ner till Nordingråområdet och även norrut för att alla skulle få plats.

Sommarens tävling har satt Höga Kusten på kartan på ett nytt sätt, tror Mia Karlsson:

– Många har sagt att de fick mersmak för Höga Kusten och att de gärna vill återvända hit, särskilt eftersom att de på grund av tävlingarna kanske inte hann med allt som de ville göra. Många säger även att de skulle rekommendera Höga Kusten till andra. Jag tror att vi kommer se fler besökare här framöver.