Annons

Östersund Årets Stadskärna

zoom En av anledningarna till att Östersund tog hem vinsten är stadskärnans puls. Foto: Pressbild
En av anledningarna till att Östersund tog hem vinsten är stadskärnans puls. Foto: Pressbild
NYHETER. Det var i hård konkurrens som tre städer gjorde upp om den prestigefyllda titeln Årets Stadskärna 2019. Men det räckte inte hela vägen för Karlskrona och Åmål.
Annons

Utnämningen ägde rum i Linköping under onsdagskvällen den 22 maj, då Östersund ta emot Svenska Stadskärnors prestigefyllda utmärkelse.

En av anledningarna till att Östersund tog hem vinsten är stadskärnans puls, som enligt tävlingsrepresentanterna skapas av alla de som bor i staden, ”Tillsammans skapar vi en plats som ska kännas levande, attraktiv och trygg för alla – året om.” En annan viktig faktor har varit hur man har jobbat med mjuka värden och involverat nätverk med kreativa människor i kombination med fasta strukturer för samverkan.

– Vi är så klart superglada, det har varit en lång resa. Vi har sagt att resan är lika viktigt som att vinna, men när vi stod där igår ville vi verkligen vinna, säger Calle Hedman, projektledare på destination Östersund.

Han tillägger:

– Jag hoppas att vi kan inspirera alla i Östersund att vara med framåt och fortsätta att utveckla vår stadskärna. Vi är på rätt väg men det här är bara början.

Ni har jobbat aktivt med att utveckla er stadskärna i två år, vad har varit fokus hittills?

– Mycket har handlat om att få till grundstrukturer i arbetet mellan näringsliv, fastighetsbolag och kommun. För att få vara med och tävla måste det finnas långsiktiga avtal.

–Vi har också haft Östersunds Handel som har gått in i destinationsbolaget så mycket har handlat om att få de bitarna på plats.

I motiveringen nämner man att ni även har jobbat med ”mjuka värden”, vad betyder det?

– Det handlar om de nätverk som vi har byggt upp. Vi är på förnamn med alla inom kommunen och politiken, vilket gör att vi snabbt får saker gjorda. Vi har en styrgrupp med fastighetsbolagen, tjänstemän och politiker från kommunstyrelsen, och dessa kontaktytor är extremt värdefulla.

Utveckla gärna.

– Man får ett mycket bättre samarbete när man lär känna människor, och vi har försökt att inte kväsa eldsjälar och folk med idéer, utan lyssna på alla och försökt att ta till oss så mycket som möjligt.

Vilka konkreta grejor har ni fått gjort som syns i stadskärnan?

– En av de viktigaste sakerna att komma igång med var att levandegöra torget, vilket vi har jobbat mycket med. Vi satte till exempel upp tv-skärmar i samband med ÖFK/Arsenal-matchen förra året, och byggde en snowpark under vintertid, för att visa att det händer grejor.

Vad betydde VM för att levandegöra torget och stadskärnan?

– Mycket, det blev pricken över i:et. Vi hade tränat på att få alla att engagera sig, så när VM kom samlade vi näringslivet för att fråga hur de kunde bidra. Det hade inte blivit då bra som det blev om vi inte hade samarbetet tidigare. Det blev verkligen en folkfest i hela staden.

 Vad ligger framför er, vad är nästa steg?

– Vi har ett projekt ring Storgatan som vi ska göra om till en gåfartsgata bland annat med färre parkeringar för att få till ett bra flöde av människor, det ser vi fram emot.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...