Annons

Östersund vill locka fler tävlingar genom Skidskytte-VM

zoom Förutom besökarna nu så har tävlingarna cirka 500 miljoner<br />
 tv-tittare, vilket innebär en ovärderlig marknadsföring. Foto: Pressbilder/Hotell Jämteborg
Förutom besökarna nu så har tävlingarna cirka 500 miljoner
tv-tittare, vilket innebär en ovärderlig marknadsföring.
Foto: Pressbilder/Hotell Jämteborg
NYHETER. VM i skidskytte är i full gång i Östersund och de 120 000 besökarna ger mersmak för stadens besöksnäring. "Vi har hög VM-puls”, rapporterar Elisabeth Richardsson på Visit Östersund.
Annons

VM i skidskytte startade i Östersund 7 mars med en femteplats för det svenska laget i mixstafetten. I dag är det tävlingsfritt och Visit Östersund har passat på att arrangera utflykter för media – allt för att maximera evenemangets positiva effekt på staden.

– Vi har en hög VM-puls med många tillresande, vilka alla bidrar till den goda känslan i staden. Och de journalister som fått testa skridskoåkning och vinterbad är helnöjda, säger Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig på Visit Östersund.

Visit Östersund förväntar sig 120 000 besökare under VM-perioden, ett högtryck för stadens hotell. Antalet gästnätter förväntas bli 25 000 kommersiella och 12 000 ickekommersiella.

– Det är i princip fullbokat i staden. Vi har också arbetat för att få lokalinvånarna att hyra ut boende under VM, något vi började kampanja för redan för ett år sedan. Totalt har vi förmedlat över 400 hus till team, sponsorer och tillresta besökare, säger Elisabeth Richardsson.

Medievärde för miljoner

För Östersunds besöksnäring innebär Skidskytte-VM inte bara att beläggningen går i taket under själva evenemanget. På sikt kan staden locka till sig nya tävlingar, som kan ge intäkter till hotell och restauranger.

– Förutom besökarna nu så har tävlingarna cirka 500 miljoner tv-tittare, vilket innebär en ovärderlig marknadsföring – medievärdet uppskattas till mer än 68 miljoner kronor. Så vi vet att det här kan leda till att nya tävlingar förläggs i staden.

Maria Johansson som äger Hotell Jämteborg i Östersund ser Skidskytte-VM som ett viktigt tillskott för beläggningen.

– Jag är så himla glad över att vi har VM. För oss innebär det att vi får många utländska gäster och att hela världen kan se oss på tv.

Hur har ni förberett er inför VM?

– Vi har dubblerat vår personalstyrka, från tre till sex stycken. Och det har verkligen behövts för vi är i princip fullbokade.

Vad kan VM betyda för er på lång sikt?

– Vi har en väl fungerande besöksnäring med många privat- och affärsresenärer. Nu hoppas vi att ännu fler vill resa hit och bo hos oss. Så på sikt kan det innebära bättre beläggning och att vi tjänar mer pengar, helt enkelt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...