Annons

Per Gessle förlorade i varumärkestvist

zoom Hotel Tylösand ville inte att nya skönhetssalongens namn skulle efterlikna deras.
Hotel Tylösand ville inte att nya skönhetssalongens namn skulle efterlikna deras.
NYHETER. Hotel Tylösand som ägs av Per Gessle och finansmannen Björn Nordstrand fick avslag från Patent- och registreringsverket. Det efter att de skickat in en protest mot att ett annat bolag vill registrera varumärket Tylösun.
Annons

– Vi har ett starkt varumärke och anser att detta inkräktar på vårt namn, säger Elisabeth Haglunds, vd för Hotel Tylösand som ägs av Tylösands Kompaniet, till Dagens Industri.

Detta håller dock Patent- och registreringsverket inte med om. De menar att varumärket Hotel Tylösand inte alls är väl ansett och att risken för förväxling är liten, de håller däremot med om att namnen låter lika. Elisabeth Haglund är oroad då Tylösuns tilltänkta verksamhet ska fokusera på skönhetsbehandlingar.

– Vi har ett stort spa som är en viktig del av vårt varumärke, säger hon till Dagens Indsutri.

Hotel Tylösands höga lönsamhet beror på spa, konferenser och en stark sommarsäsong. Under 2014 omsatte bolaget nära 180 miljoner kronor.

Företagaren som har vunnit rätten till namnet och som avser att öppna en skönhetssalong har ännu inte bestämt sig för om varumärket ska registreras.  

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...