Annons

Petter Stordalen: ”Vi måste prata om möjligheter”

zoom Idag invigs Nordic Choices tredje hotellutbildning i Göteborg. Foto: Pressbild/Colourbox
Idag invigs Nordic Choices tredje hotellutbildning i Göteborg. Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. Idag invigs den tredje hotellutbildningen i Nordic Choice regi i samarbete med Realgymnasiet – i Göteborg. Besöksliv fick ett samtal med Petter Stordalen om hans förväntningar på satsningen, om kompetensbristen och om hur han ser på en kommande lågkonjunktur.
Annons

I fredags var det Lunds tur och idag är det Göteborgs, – den tredje staden att få en hotellutbildning signerad Nordic Choice Hotels. Stockholmskullen är inne på sitt andra år och härom veckan aviserades att Linköping är nästa stad att stå på tur om ett år.

Petter Stordalen är i Göteborg inför invigningen och ska tillsammans med Nordic Choice Hotels koncernchef Torgeir Silseth möta de som ska gå utbildningen och prata om möjligheter och framtid inom Nordic Choice och den som, enligt Petter Stordalen, är världens roligaste bransch.

Varför behövs det en utbildning just i Göteborg?

– Besöksnäringen i Göteborg växer för varje år, och vi bygger flera nya hotell här. På ett år har vi tredubblat antalet utbildningsplatser i Sverige, de behövs för vi ska kunna rekrytera 25 000 nya medarbetare i Norden till 2022. Det här ska bli Sveriges största hotellutbildning, säger Petter Stordalen.

Hur har intresset sett ut från sökande?

– Vi har fått fler sökande än vad vi hade kunnat drömma om, vilket visar att människorna finns därute, vi måste bara bli bättre på att attrahera dem.

Det som skiljer Nordic Choices utbildning från många andra är bland annat att det ingår sex månaders praktik på ett Nordic Choice-hotell, och att eleverna dessutom är garanterade jobb om de presterar bra.

Tre utbildningar på ett år är snabb expansion, ser du att utbildningen kan ha en effekt på kompetensförsörjningen i ett större perspektiv än att bara fylla platser på era egna hotell?

– Hundra procent! Det här kommer att bidra till att fler ser möjligheterna som finns i branschen. Varje gång vi är ute och pratar om våra utbildningar och det skrivs om dem, så är det fler som ser vilka möjligheter som finns inom ekonomi, marknadsföring, mat och personal, så det är klart att detta kommer att ge synergieffekter och sprida sig till andra.

– Jag tror att detta är bra för bolaget, för branschen, och för Sverige.

Du har sagt att ni aldrig har haft problem med att locka folk till Nordic Choice, vad är erat framgångsrecept?

– Kulturen. Vi har sedan starten satsat på det vi kallar ”tripple bottom line”: people, planet och profit, och vi har alltid jobbat hårt med vår kultur som grundar sig i människorna. Börjar man där så sprider sig det vi gör eftersom nöjda medarbetare berättar för andra. Vi har alltid pratar mycket om det vi står för, vilket har bidragit till att vi har blivit en väldigt populär arbetsplats.

Kompetensbristen inom hotell och restaurang är ett av branschens största problem. Varför är det svårt att locka personal till näringen? 

– Jag tror att vi är för dåliga på att prata om de möjligheter som finns och vilken fantastisk bransch detta är. Ser du utifrån perspektivet karriärmöjligheter så är vi en av de bästa. Vi behöver bli bättre på att lyfta de goda exemplen, och dem finns det massor av, se på Ksenia som är chef för hundra personer på housekeepingavdelningen på Clarion Hotel The Hub i Norge, eller på Frida Ronge på Tak i Stockholm, och det finns hundratals fler sådana framgångssagor.

Petter Stordalen tillägger:

– Men det handlar också om att förstå branschen, vad behoven finns och hur vi behöver få dessa människor att förstå hur viktiga de är. Inom Nordic Choice är det reception, städet och frukost, lyckas du med de tre så kan du nå stora framgångar. Det är också är det behövs mest personal, och här gäller det särskilt att visa vilka möjligheter som finns.

Det spås att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur och allt fler drabbas av klimat- och flygångest, hur förbereder ni er på detta inom Nordic Choice?

– Kriser kommer och går, nu har det gått tio år sedan den senaste krisen, så vi väntar alla på nästa. Det kommer en kris, men jag vet inte när eller vad den heter, jag och jag bryr mig inte om den. Hur mycket får jag gjort om jag ska oroa mig för kriser?

Hur ser du på det då?

– Om vi ska bygga ett bolag på ”people, planet, profit”, så måste det vara i ett längre perspektiv än nästa kris, och en lågkonjunktur är dessutom ett tillfälle att växa. Vi gasade oss ur den förra krisen, och vi kommer att fortsätta att satsa. I media står det bara om allt som kan gå åt skogen, men sanningen är att Sverige går som tåget – i Stockholm, Göteborg och Malmö. Är det ett ställe i världen jag vill vara på när det är kris så är det i Norden.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...