Annons

Pite Havsbad vill bli Norrlands nya uteställe

zoom Satsar på party i sommar. After beach-verksamhet är planerad.
Satsar på party i sommar. After beach-verksamhet är planerad.
NYHETER. Skybar, spa öppet året runt och after beach med kända artister. Så ska Pite havsbad slå bokningsrekord och locka fler konferenser. 
Annons

Den 1 januari 2016 köpte Tobias Lindfors och hans kompanjoner Kristofer Lundström och Jan Aspvik Pite havsbad. Och nu är det bråda tider, redan till sommaren ska de nya ägarnas högtflygande planer realiseras.

Vi tog över vid årsskiftet och det kändes skoj att få en bra start med ett fullbokat hotell under SM-veckan, då Pite Havsbad fungerade som SM-by. Det vi vill göra framöver är att satsa mer på sommargäster och på att kunna ta emot stora konferenser. Och då kommer vår skybar att bli en viktig del av det, säger Tobias Lindfors.

Bygger skybar och bistro

Bygget är i full gång. För att göra plats för en skybar och bistro har man frigjort hela övervåningen på hotellet. Tanken är att det ska rymmas cirka 400 konferensgäster som både ska kunna jobba och koppla av, berättar Tobias Lindfors.

– Det unika är att det inte finns så många havsbad i Sverige. Och inget med vår boendekapacitet. Här kan man ha sin konferens och sedan äta gott med utsikt över havet. På sommaren kommer skybaren att vara öppen även för privatpersoner.

Skybaren och de nya konferensytorna är en del av en större satsning. Det handlar om att spetsa till samtliga produkter. Exempelvis ska hotellets spa renoveras och ha öppet året runt.

– Vi hottar upp och förbättrar spaanläggningen nere vid vattnet. Det är premiär 17 juni för alltihop, så just nu är det full fart på byggandet, säger Tobias Lindfors.

Vill slå rekord

Han vill inte säga vad satsningen kommer att kosta.

– Det jag kan berätta är att vi kommer att göra en hel del satsningar, det här kommer att pumpa på under många år. Och det kommer att förbättra omsättningen rejält, framförallt handlar det om att slå tidigare års rekord med antalet boende per dag: 7 000 gäster. I sommar kommer vi att göra det.

I sommar kommer man även att lansera en stor nöjessatsning. Det handlar om konceptet Beach Party Pite Havsbad, en 11 veckor lång aktivitetskalender, med bland annat kända artister på strandscenen.

– Sammantaget kommer det att bli Norrlands största uteställe sommartid. Genom att väva ihop after beach med vår restaurang, nattklubb och skybar kommer vi att få en helhet som saknats tidigare, säger Tobias Lindfors.

Kommer lyfta staden

Enligt Tobias Lindfors kommer satsningen att lyfta hela Piteå. Man har byggt upp en säljorganisation för att kunna locka större konferenser till norra Sverige. Och det kommer att skapa nya arbetstillfällen i närområdet.

– Turistnäringen i Norrland måste jobba på ett annat sätt med sin försäljning, därför har vi satsat på en ny säljorganisation. Här ingår förutom Pite Havsbad även Hotell Laponia i Arvidsjaur, Nordkalotten Hotell och konferens i Luleå, Skellefteå Stadshotell och Hotell Malmia i Skellefteå. Syftet är att gemensamt locka hit fler konferensgäster och det kommer att leda till nya jobb.

Vad har ni för vidare mål?

– Att fortsätta att utveckla Pite havsbad som Nordens största turistanläggning och inom fyra år ska vi bygga och utveckla verksamheten till Nordens ledande spa-anläggning.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...