Annons

Regeringen drar ned på pengarna till reklam för Sverige

zoom Visit Sweden får 20 miljoner mindre nästa år för att marknadsföra Sverige. Foto: Colourbox
Visit Sweden får 20 miljoner mindre nästa år för att marknadsföra Sverige. Foto: Colourbox
NYHETER. Regeringen vill minska det totala anslaget till Visit Sweden med 20 miljoner kronor nästa år. "Bekymmersamt", säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
Annons

Regeringen vill minska anslaget till Visit Sweden, vars uppdrag är att marknadsföra Sverige mot utländska marknader. Grundanslaget om cirka 104 miljoner kronor står kvar, men de tillfälliga anslagen för specifika satsningar om 20 miljoner försvinner.

Beskedet som presenteras i höstbudgeten skapar stor irritation i besöksnäringen, vars tillväxt delvis är beroende av Visit Swedens arbete.

På tisdagen, uttryckte näringsminister Ibrahim Baylan att Sverige måste bli kaxigare i sin marknadsföring.

– Så sent som igår sa Ibrahim Baylan att regeringen ville satsa på marknadsföringen av Sverige för att idag minska pengarna till Visit Sweden. Det är bekymmersamt och på gränsen till oseriöst, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Näringsministern deltog på tisdagen vid invigningen av den internationella naturturismkongressen i Göteborg där han bland annat sa att det finns en politisk vilja att lyssna på besöksnäringen – något som inte framgår av regeringens förslag, menar Visitas Jonas Siljhammar.

–Jag är oroad över om regeringen verkligen menar allvar med satsningen på besöksnäringen, säger han.

Näringsminister Ibrahim Baylan menar att Visit Sweden får lika mycket pengar 2020 som 2019 för marknadsföring av Sverige utomlands.

– Anslaget till Visit Sweden är på kronan exakt lika mycket nästa år som det är i år. Därutöver har det funnits ett antal tillfälliga satsningar, som till exempel inom ramen för exportstrategin, som nu löper ut, men vi håller på att jobba med en ny exportstrategi, säger han och fortsätter:

– Därutöver så jobbar vi också med en besöksnäringsstrategi, och när vi är överens om vilka åtgärder som behövs så kommer det naturligtvis få en effekt. Att besöksnäringen är viktig och kommer fortsätta vara viktig råder det inga som helst tvivel om!, säger Ibrahim Baylan till Besöksliv.

Visit Sweden ägs till hälften av staten och till hälften av näringslivet genom Svensk Turism.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...