Annons

Restaurang riskerade reprimand när de marknadsförde bartömning

zoom En krog i Uddevalla använde sig av ordet bartömning i sin marknadsföring.
En krog i Uddevalla använde sig av ordet bartömning i sin marknadsföring.
NYHETER. En restaurang i Uddevalla kommun riskerade en reprimand för att ha marknadsfört en bartömning på deras Facebooksida. Nu är utredningen klar och det blir inga åtgärder eftersom att restaurangen agerade och tog bort det otillåtna inlägget.
Annons

En restaurang i Uddevalla använde sig av ordet ”bartömning” i sin marknadsföring vilket fick kommunen att starta en utredning. Stället hade visserligen skapat en sluten Facebookgrupp, som bara kan ses av inbjudna, men där hade de bjudit in till bartömning och samtidigt flaggat för rabatter mellan 15 och 20%. 

Ordet ”bartömning” är ett förbjudet ord i marknadsföring av alkohol. 

Ägaren har en skyldighet att anmäla

– Vi tänkte ha ett evenemang för våra kunder, säger ägaren till restaurangen. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var förbjudet att använda ordet bartömning. Vad skulle jag skriva i stället, säger han till bohuslaningen.se.

Detta fick Tillståndsenheten i Uddevalla att reagera – på ytterligare en detalj.

– Bartömningen handlade om att de skulle ha en invigningsfest för att de gjort om lokalen. När man gör en sådan renovering är det ägarens skyldighet att anmäla det till tillståndsenheten. Detta hade de inte gjort, svarar Björn Hernius, handläggare på Tillståndsenheten i Uddevalla.  

Restaurangägarna tog då bort evenemanget på Facebook. Det ansåg Tillståndsenheten var skäl nog att inte ta ärendet vidare.

Slipper åtgärd denna gång

– De ställde in aktiviteten och med tanke på att de vidtog de åtgärderna så slipper de någon åtgärd.

Det som krånglar till det för den här restaurangen däremot är att ägarna inte anmält ombyggnationen som var anledningen till att de skulle fira med en bartömning och konsekvensen där blir en erinran.

– De måste helt enkelt tänka på det till nästa gång. De får som ett gult kort på en fotbollsmatch, säger Björn Hernius. 

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...