Annons

Romme – ett familjeföretag som satsar stort

zoom Anläggningen har gått från 14 000 besökare i januari 1988 till 66 000 besökare samma period i år.
Anläggningen har gått från 14 000 besökare i januari 1988 till 66 000 besökare samma period i år.
NYHETER. Det är ständigt saker på gång i snabbväxande Romme Alpin, där anläggningen blir allt större. Samtidigt sker andra stora förändringar i det tysta.
Annons

Det går fort i Romme. Knappt är en pist invigd förrän man öppnar fem nya nedfarter. Knappt hinner applåderna efter storsatsningen på ett imponerande hotell tona ut förrän en rejält tilltagen våffelstuga byggs på topp nummer två, trafikerad med anläggningens splitternya sexstolslift – den andra 
i ordningen i Romme.

Anläggningen har gått från 14 000 besökare i januari (vecka 1–4) 1988 till 66 000 besökare samma period i år. Bara sedan förra året har siffran ökat med 11 000 personer. Anläggningens Skidlodge rymmer 700 personer och lördagen innan Besöksliv är på plats serverade restaurangerna 6 000 portioner mat.

– Vår ledstjärna har varit att bygga en anläggning med bra skidåkning nära Stockholm, med en fallhöjd som i dalafjällen. Och att utveckla skidåkningen – det är kärnvärdet. Och vi hade inte kunnat investera som vi gjort utan den stora efterfrågan vi haft. Vi har vuxit i takt med ett ökat antal gäster och pengarna har hela tiden investerats, utan avbrott.

Finns ingen investering familjen ångrar

– Det beror på att vi gått sakta fram, säger Oskar Funcke. Vi har tänkt i 3–5 år på allt som vi bestämt oss för. Och varken rädsla eller stolthet skulle 
hindra oss från att ändra något. Vi tog till exempel bort en ankarlift i år eftersom vi hade växt ur den.

– Det har vi lärt oss, att vi måste göra nya enheter tillräckligt stora. Hade vi byggt en liten våffelstuga hade det i stället gett negativ kritik, säger Viktor.

Huvudskälet till att den byggnaden blev av var att folk behövde toaletter där. Skidåkningen fanns, men inga servicehus.

– Vi ville att åkarna skulle kunna hålla sig ute på berget hela dagen, för att sprida dem i systemet, säger Viktor. Det började bli trångt på första berget. Och ska man flytta folk måste man flytta kapaciteten: Först bygga ut skidåkningen så att den är intressant. Sedan restaurang. 

Han ser inte att investeringstakten ska avstanna när Bo tar ett steg tillbaka.

– Vi har flera projekt som ligger 
i planeringsstadiet. Vi förfinar alltid de stora genomförda investeringarna. Samtidigt har vi en fortsatt positiv utveckling på gästantalet så vi vill definitivt fortsätta att utveckla anläggningen.

Planer på fler nybörjarbackar

Redan i sommar ska kök och hamburgeri byggas om och ut. Även hotellets lobby, bar och toaletter ska byggas ut.

Han berättar att de dessutom bygger en ny gästservicebyggnad för skipass och gruppmottagning samt ett nytt pistmaskinsgarage.

– På några års sikt har vi flera nedfarter och möjliga liftar som vi skissar på och går i terrängen för att se möjliga sträckningar, säger Viktor. Det finns planer både på fler nybörjarbackar och på fler svarta krävande nedfarter. Att fortsätta att utveckla kärnprodukten, skidåkningen, är det absolut viktigaste. Inom några år utesluter vi inte heller mer boende vid anläggningen.

En förutsättning för att det gått så bra för anläggningen är att man gjort sig så oberoende av vädret som möjligt. Så länge det blir några kalla dygn klarar de 700 kanonerna av att producera tillräckligt med snö. Så vitt de vet är Romme Alpin störst i norra Europa vad gäller både antalet kanoner och kapacitet. 

Det var efter några dåliga vintrar på 1990-talet som det strategiska beslutet fattades att satsa den tid och de pengar som krävdes på snökanonsnö.

– Att ha så här mycket snökanoner är inget vi drömmer om, men vi måste, säger Bo. Romme Alpin skulle vara stängt utan dem. Så vi har sagt att vi inte vill vara beroende av natursnö – men vi tar gärna emot den som dekoration!

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...