Annons

Halloweenrekord för nöjesparkerna

zoom Det gick skrämmande bra för nöjesparkerna under Halloween. Foto: Liseberg, Gröna Lund
Det gick skrämmande bra för nöjesparkerna under Halloween. Foto: Liseberg, Gröna Lund
NYHETER. Nöjesparkernas mångmiljonsatsningar på Halloween har gett resultat. Besöksrekord har slagits både i Stockholm och Göteborg – och det ger en möjlighet att minska sommarens tapp: ”Det är första gången vi spränger 300 000-gästersgränsen, så vi är supernöjda”, säger Julia Vasilis på Liseberg.
Annons

Efter en sommarsäsong med vikande besökssiffror på grund av det varma vädret var Halloween ett välkommet lyft för landets nöjesparker. När Liseberg efter sexton dagar stängde grindarna om sina vålnader och zombies söndagen 4 november hade parken besökts av 320 000 gäster och omsatt 90 miljoner kronor.

– Det är första gången vi spränger 300 000-gästersgränsen, så vi är supernöjda. Vi ökade även omsättningen med 25 miljoner kronor jämfört med ifjol, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

Bakom siffrorna ligger parkens investeringar i nya skräckhus, attraktioner och Halloweenområden, menar Julia Vasilis. Totalt besöktes de fyra skräckhusen av 140 000 gäster och attraktionen Shocker åktes av 53 000 personer.

– Utöver våra satsningar handlar framgången om att Halloweentraditionen börjar få fäste i landet, det märks särskilt under höstlovet när familjer vill hitta på något att göra. Vi har också varit duktiga på att marknadsföra allt som händer här.

Det var fjärde året i rad som ni arrangerar firandet, vilka fördelar ser du för verksamheten?

– Förr skulle en dålig sommar kunna förstöra resultatet för hela året, men i dag har vi en möjlighet att reparera detta. Halloween har stor betydelse för att ta igen de gäster vi förlorade i sommarhettan. Men inte hela tappet, sommaren är ju en så pass stark säsong med två miljoner gäster.

Nu inleds arbetet med att svida om parken, från pumpor och spindelväv till juliga attribut. Den 16 november är det premiär för Jul på Liseberg.

– Vi har höga förväntningar på julsäsongen. Först och främst ska vi hinna iordningställa parken med granar och tomtar i tid. Sedan räknar vi med runt 475 000 gäster, det är ungefär lika många som ifjol.

2017 drog Gröna Lunds Halloween-firande 85 000 gäster och det innebar att man i år kunde satsa mer. Bland annat höll man öppet tre extra dagar och investerade i tre nya skräckhus och fler aktörer. Och det gav resultat.

– Det har gått jättebra, vi hoppades på runt 100 000 besökare, men inte ens vi kunde drömma om att vi skulle nå över 125 000. Vi kände snabbt att trycket var högre än våra kalkyler, säger Magnus Widell, vd för Gröna Lund.

När Gröna Lund stängde sina Halloween-portar i söndags hade man totalt haft 125 699 gäster och det satte press på parkens anställda.

– Trots att vi anställt 500 personer för Halloween så tog vi in ett trettiotal extra och vi behövde även förlänga en del arbetspass.

Ni investerade 28 miljoner kronor i ert Halloween-firande, hur vågar ni satsa så mycket?

– Det var tydligt förra året att intresset var stort och vi ser firandet som ett sätt att förlänga säsongen. Att vi fick en omsättningsökning på 47 procent jämfört med föregående Halloween gör att vi vågar satsa vidare.

Vilken betydelse har Halloween för er då sommarsäsongen inte blev som förväntat?

– Vi återhämtade en del av tappet under sensommaren men vi har inte nått hela vägen. Jag har inte siffrorna ännu men Halloween kommer att bli viktigt för att rätta till årsresultatet.

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

E-faktura bidrar till en mer hållbar administration

För en hållbar hotell- och restaurangnäring måste vi ta ett större ansvar för vår administration och minska förbrukningen av papper, det menar Hogias Helene Enning, som dedikerat arbetar med systemstöd till företag inom...