Annons

Ruskigt höga förväntningar på höstens halloween

zoom Halloween blir en allt viktigare säsong för nöjesparkerna, som i år har gjort ännu större investeringar i läskigheter. Foto: Liseberg, Gröna Lund
Halloween blir en allt viktigare säsong för nöjesparkerna, som i år har gjort ännu större investeringar i läskigheter. Foto: Liseberg, Gröna Lund
NYHETER. Halloween har blivit blodigt allvar för nöjesparker och djurparker runt om i landet. I höst väntas ondskefulla clowner, zombies och spöken vända sommarens låga besökssiffror till publiksuccé.
Annons

Efter förra årets rekordsiffror under halloween laddar landets nöjes- och djurparker med mer skräck än någonsin. För Liseberg är det fjärde året man arrangerar firandet där hela parken förvandlas, bland annat med hjälp av 25 000 pumpor och 650 höbalar.

– Redan vid entrén slås man av att något är på gång, det är där man ser häxkvastparkeringen, säger Ebba Källeskog, pr-ansvarig på Liseberg.

Mer krut på skräck

I år har man gäst på Liseberg två val: de barnvänliga delarna av parken, som Kaninlandet där det är fokus på bus och godis – eller det mer läskiga alternativet. Parken bjuder på totalt fyra skräckhus, vilket är ett mer än förra året. Därutöver finns det två utomhusområden.

Årets stora nyhet, – som också lyftes fram i en uppmärksammad reklamfilm som stoppades av tv-kanalerna då den var för läskig, – är Cirkus Bisarr, där besökarna under bar himmel möts av ett udda cirkussällskap.

– Skillnaden mellan Cirkus Bisarr och ett skräckhus är att varelserna följer dig när du går, så det blir ett kusligt samspel, säger Ebba Källeskog.

Interagerar med gästerna

På Liseberg öppnar också den nya attraktionen Shocker, där man åker i en bur genom en miljö inspirerad av klassiska skräckfilmer.

Ni har en rekommenderad åldersgräns på 11 år. Passar årets repertoar för barn?

– Visst, det är läskigt, och ju mer man interagerar desto läskigare blir det. Men det går att bara gå igenom och ta in det man ser.

För att skapa en kuslig stämning har man 230 extraanställda aktörer, 30 fler än i fjol. Och den totala investeringen inför Halloween beräknas landa på 10 miljoner kronor.

Tar hem delar av sommarens besökstapp

Efter en sommarsäsong med en lägre besökssiffra än väntat, hoppas man under halloween kunna ta igen en del av tappet.

– Vi tappade många besökare i juni, men nu kan vi komma i kapp. Förra halloween var det strålande väder och vi lockade 290 000 besökare. Får vi hit 250 000 är vi nöjda.

Det är andra året som Gröna Lund spökar ut parken. Efter fjolårets rekordpublik förlängs öppettiderna i år med tre dagar, till totalt 13. Och på programmet finns flera nyheter.

– Störst är Skeppet, en nästan 50 meter lång gammal båt. Där inne väntar mycket ondska. Jag vill inte berätta mer, för då förstör jag överraskningen, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell.

200 skådespelare

Parkens andra nyhet är skräckattraktionen Virus – ett laboratorium där ett virus har spridit sig.

Gröna Lund har storsatsat på aktörer, inte mindre än 200 skådespelare medverkar i attraktionerna eller går runt i parken. Årets totala investering landar på 20 miljoner kronor, ett par miljoner mindre än i fjol, enligt Magnus Widell.

Hur många besökare förväntar ni er?

– Förra året hade vi 85 000 gäster under Halloween, i år siktar vi på 100 000.

I juli tappade Gröna Lund 80 000 gäster och 26 miljoner kronor, men efter en ljusare augusti och september är man, enligt Magnus Widell ”bara” 25 000 besökare och 8 miljoner ifrån det mål man har satt upp satt upp.

– Halloween kommer att bidra till att vi når dit, säger han.

Även Kolmården utökar öppningstiderna under halloween, med två dagar, till totalt en vecka. Dessutom är parken öppen två timmar längre under kvällarna.

– Det har efterfrågats av gästerna, säger parkens pressansvarige Rickard Sjödén.

I år rymmer parken två nya tematiserade områden, ett med pirater samt ett kusligt tivoli.

– Det är ett helt område med pirater som vaknar till liv. Och i tivolit väntar en mystisk tivolidirektör på gästerna. I år har vi anställt 45 skådespelare inför Halloween.

Förra året slog ni rekord under Halloween. Vad tror du om årets firande?

– I fjol ökade vi från cirka 30 000 till 36 000 gäster. Nu hoppas vi kunna slå den siffran, men framförallt ge gästerna en ännu häftigare upplevelse.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...