Annons

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

zoom Tennstopet har bjudit upp till skiva i 45 år. Nybörjaren rekommenderas en
Tennstopet har bjudit upp till skiva i 45 år. Nybörjaren rekommenderas en "fegisklämma" som inkörsport. Den jästa fisken bäddas då in i potatis och mjukt tunnbröd och stinket minskas.
NYHETER. För 45:e året i rad dukar Tennstopet upp sin surströmmingsskiva. Bokningarna började strömma in för ett år sedan och gästerna kommer från hela världen. Men alla har inte fått smak för den jästa fisken. ”Turister kring ryggar tillbaka och byter sida på trottoaren”, säger kökschefen Micke Schedin.
Annons

I morgon torsdag går årets upplaga av Tennstopets traditionsenliga surströmmingsskiva av stapeln – för 45:e året i rad. Micke Schedin är kökschef på restaurangen och han ser fram emot att träffa stammisarna.

– Det känns fantastiskt, det är få restauranger som ens överlever så här länge. Det är häftigt att kunna göra det här för gäster som kommit hit i över tjugo år och har sitt speciella bord. Hela grejen är att det är en folkfest.

Hur många surströmmingsfantaster kommer att samlas?

– Mellan sex- och sju hundra, vi har tre sittningar: lunch, eftermiddag och kväll. Det enda som finns tillgängligt nu är lunchen. Vi kommer även att ha väntelista.

 

När började det bokas upp?

– Vi öppnade bokningen en vecka efter att den förra premiären avslutats och då blev det fullt ganska omgående. Det gäller att vara snabb för platserna fylls upp snabbt.

 

Vem är den typiska gästen?

– Hen är medelålders, men det har spridit sig mer, det är många rutinerade rävar som tar med sina barn och även barnbarn, så det blir en skön blandning.

 

Var kommer gästerna ifrån?

– Från Norrland till Skåne, trots att de har den här traditionen på hemmaplan. Och en del tar med sig vänner från Amerika och Japan, för att visa det traditionellt svenska. De brukar rygga tillbaka när de först känner lukten, det blir en skräckblandad förtjusning.

 

Hur reagerar restaurangens grannar?

– De flesta har vant sig, men en del turister kring Vasaparken ryggar tillbaka och byter sida på trottoaren om vinden ligger fel, de ser surströmming som en makaber grej.

 

Vad står på menyn?

– Surströmming med klassiska tillbehör, som mandelpotatis, tre sorters lök, tre sorters ost, gräddfil och tunnbröd.

 

Hur bör man äta surströmming om man vill göra det på äkta vis?

– Det beror på vem du frågar. En del äter filéerna för sig med potatis, andra lägger på lök och gräddfil eller gör klämmor, så att det blir som en tunnbrödsrulle.

 

Något tips till nybörjare?

– Det talar mot all vett och sans att äta något som luktar så, men man lär sig att uppskatta det. Prova en liten bit av en filé för att känna vad det är du äter, sedan kan du laborera med lök och gräddfil.

 

Något annat man ska tänka på?

– Lär dig att hantera lukten, den är så stark att det slår ut sinnena, men efter tio minuter har man oftast vant sig. Vi öppnar 400 burkar, så vi vänjer oss snabbt. Men den första burken är alltid…lite spännande.

 

Vad är en fegisklämma?

– Man tar ett mjukt tunnbröd och sveper in en liten filé och stora mängder lök, gräddfil och potatis.

 

Vad dricker man till surströmming?

– Som med alla svenska traditioner ingår snaps. Jag skulle själv välja en ljus lager och kryddat brännvin, det förhöjer smaken. Vi har två egna sorter: Tennstopet Malört och Tennstopet Kryddbrännvin.

 

Hur hanterar ni i personalen fisken?

– Vi köper in burkarna året innan, och vi har även några extra potenta rackare som en del gäster efterfrågar. Vår servering består av att vi öppnar burkarna och bär ut dem till borden på silverfat med alla tillbehör.

 

Hur sanerar ni efteråt?

– När vi stänger serveringen tar vi fram Klorin och så öppnar vi och vädrar. Dagen efter brukar det ligga kvar en lätt odör. Sopgubbarna brukar inte vara så nöjda, men det här sker ju bara en gång om året.

 

Har ni några egna traditioner kopplade till skivan?

– Det blir alltid en jättebra stämning i köket. Särskilt om vi har en nyanställd, hen får öppna den första burken och så filmar vi det, det har blivit tradition.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.
Annons

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.

Nordic Choice lanserar utbildning med jobbgaranti

zoom Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000<br />
 medarbetare de närmaste fem åren. Foto: Colourbox
Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000
medarbetare de närmaste fem åren.
Foto: Colourbox
NYHETER. Besöksnäringen gör nya satsningar på gymnasieskolor som ett sätt att få fram mer personal. Nordic Choice Hotels gymnasieutbildning som startar nästa höst siktar på att bli en hel kedja.

En lärlingsutbildning för hotellbranschen med jobbgaranti lanseras nästa höst.

– Vi ser det som en fantastisk rekryteringsväg, säger Ann Ekengren på Nordic Choice Hotels.

Förutom att ha dragit igång utbildningen erbjuder hotellkedjan eleverna både praktikplats och jobb. Utbildningen blir unik på flera sätt. Det är bland annat den första renodlade lärlingsutbildningen i hotellbranschen och deltagarna garanteras jobb.

Fler orter

Det handlar om en treårig gymnasieutbildning. Hösten 2018 startar den första utbildningen med 20 platser hos Realgymnasiet i Stockholm. Redan året därpå räknar Nordic Choice och Realgymnasiet att kunna köra igång i Göteborg, Malmö och flera andra orter.

– Vi är superglada för samarbetet och tycker att det ska bli jättespännande. Det här gynnar hela branschen, säger Ann Ekengren, People and Culture Manager på Nordic Choice Hotels.

Den första kullen elever kommer att varva studierna med arbetsplatsförlagt lärande – praktik – på Quality Hotel Globe i Stockholm. Redan det första året ägnas 40 procent av tiden åt praktik, andra året tre fjärdedelar av tiden och det avslutande året nästan all tid.

Kan lösa personalbrist

Även om det är ett stort inslag av praktik kommer utbildningen att följa läroplanen och eleverna går ut med gymnasieexamen.

Ann Ekengren hoppas att den nya utbildningen ska bidra till att lösa rekryteringsproblemen.

– Vi växer så det knakar. I Nordic Choice Hotels behöver vi rekrytera uppemot 20 000 medarbetare de närmaste fem åren.

Hon räknar med att branschen som helhet behöver rekrytera 50 000 medarbetare årligen i Sverige, samtidigt som inte fler än cirka 3000 personer går ut hotell- och turistprogrammet på gymnasiet.

– Vi vill göra något. Inte bara sitta och titta på, säger Ann Ekengren.

Garanterade jobb

År 2021 går den första kullen elever ut och då är de garanterade jobb hos Nordic Choice Hotels.

– Klarar man utbildningen är man garanterad jobb i minst sex månader. Jag tror att de flesta här kommer att jobba hos oss, säger Ann Ekengren.

Realgymnasiet, som är den del av utbildningsföretaget Lärande i Sverige, ordnar redan lärlingsutbildningar i andra branscher.

– Jag har aldrig förut sett att en branschutbildning går ut och lovar anställning, säger Realgymnasiets grundare Jan Vikström.

Redan godkänd av Skolverket

Han ser inte att några problem ska uppstå som kan hindra att utbildningen kör igång i höst som planerat. Utbildningen är godkänd av Skolverket och ger grundläggande högskolebehörighet.

Planeringen är också igång inför 2019, då utbildningen ska lanseras på flera av Realgymnasiets skolor.

– Målsättningen är att vi ska ha utbildningen på samtliga våra skolor, säger Jan Vikström.

Realgymnasiet finns på 14 orter runtom i Sverige.

 

Champing – den brittiska trenden svenska kyrkor vill haka på

zoom Kyrkan All Saints i Aldwincle är en av de kyrkor i England som idag erbjuder champing. Foto: Neil Randall
Kyrkan All Saints i Aldwincle är en av de kyrkor i England som idag erbjuder champing. Foto: Neil Randall
Alla vill ha en del av besöksnäringen. Även kyrkan. I England har det blivit poppis att övernatta i kyrkorum, så kallad champing, och nu hoppas Svenska Kyrkan att trenden kan slå även här.

När The Churches Conservation Trust, CCT, i Storbritannien 2014 ordnade sin första champingövernattning väckte det stor uppmärksamhet. Sedan dess har allt fler turister hittat till de tolv kyrkor som än så länge används för övernattning.

– Det hela började med att CCT gick ihop med ett lokalt kanotuthyrningsföretag för att se om det gick att kombinera kyrkan med övernattning och med uteaktiviteter, säger Helena Hansson på Visit Britain.

Från det att den första övernattningen anordnades har ryktet om de stämningsfulla och annorlunda nätterna i kyrkan spridit sig i raketfart, och i år hade CCT sitt bästa år hittills: 1 678 gäster under 718 nätter.

– Enligt CCT är konceptet den ultimata varianten av slow tourism, något som vi ju vet lockar. Många vill uppleva tystnaden. Dessutom är det ett annorlunda sätt att turista på, säger Helena Hansson.

Lockar naturintresserade, hundägare och barnfamiljer

Målgruppen är oftast turister som vill uppleva naturen, men under lite mer väderoberoende former än genom att bo i ett tält eller vindskydd. CCT samarbetar med olika lokala aktörer, som till exempel kanotföretag. Många gäster är också intresserade av arkitektur och historia.

– Även många barnfamiljer och hundägare har valt det här sättet att uppleva Storbritannien på, säger Helena Hansson.

Konceptet är enkelt. Själva poängen är att kyrkorna inte behöver byggas om. I vissa fall har kyrkbänkar tagits bort, men oftast räcker det med att ställa in vanliga tältsängar, lyktor, ljus och ordna så att det går att koka te eller kaffe.

– Syftet är att använda och därmed bevara kyrkor som står tomma och outnyttjade, och att även samarbeta med lokala företag, konstaterar Helena Hansson.

Bra med fler sätt att använda kyrkor

Henrik Lindblad, som är stiftantikvarie i Svenska kyrkan, Lunds stift, är positiv till champing.

– Champing är ett sätt att ge människor tillgång till kyrkan. Det är också ett sätt att skapa arbetstillfällen i trakten. Framför allt är det en möjlighet att utnyttja kyrkor som inte används i så hög utsträckning, menar Henrik Lindblad.

Champing kan vara ett av flera sätt att fylla kyrkorna, och även om det ännu inte fattats några beslut om att använda kyrkor till champing, tror han att det kommer att bli verklighet inom kort.

– Vi vet att flera är intresserade och förhoppningsvis kommer några församlingar att dra igång under nästa år.

Utvecklingsprojekt på gång 

Exakt vilka församlingar som visat intresse för att, åtminstone under vissa perioder, använda kyrkan för champing, vill han inte berätta. Däremot kan han avslöja att det finns utvecklingsprojekt i Lunds stift och i Uppsala stift som vill samverka med lokala turistorganisationer.

Planen är att fortsätta att ha gudstjänster i kyrkan parallellt med satsningen på champing.

– Jag ser inga motsättningar i att låta människor övernatta i samma byggnad som man har gudstjänst i. Människor har i alla tider övernattat i kyrkor, och även på hotell finns det ju vissa regler för hur man får bete sig som gäst, konstaterar han.

Konstruktiv lösning

Så länge kyrkan inte avsakraliseras och fortfarande används för gudstjänster är det enbart positivt att använda kyrkan som övernattningslokal, anser Henrik Lindblad.

– Det enda som skulle kunna anses vara kontroversiellt är väl att gästerna får övernatta mot betalning. Å andra sidan behöver Svenska Kyrkan få in pengar för att kunna bevara kyrkorna, och då är detta en konstruktiv lösning.