Annons

Rutinerad krögare bakom ny campingkrog

zoom Ny camnpingkrögare. Råå förstärker sitt utbud med fisk- och skaldjursrestaurang.
Ny camnpingkrögare. Råå förstärker sitt utbud med fisk- och skaldjursrestaurang.
NYHETER. Campingmat är inte direkt förknippad med någon högre gastronomi. Men Råå Camping tänker annorlunda. Deras restaurang Vallen har nu slagit upp portarna och för driften ansvarar den erfarne krögaren Anders Vollmer. ”Vi har valt ett proffs”, säger campingens platschef Maria Samanc. 
Annons

Under påskhelgen var det premiär för Råå Campings nya fisk- och skaldjursrestaurang Vallen. Och bakom pannor och kastruller står den erfarne krögaren Anders Vollmer. De senaste åren har han arbetat som frilans på bland annat Tomatens hus och på Strandsidan i Viken.

– Det känns otroligt, jag har frilansat i fyra år och det ska bli roligt att äntligen jobba för mig själv. Och stället är fantastiskt, det ligger vid havet med utsikt genom stora fönster över Ven, Danmark och sundet med all båttrafik. Jag bor här nere, i Ramlösa, och jag har länge känt att det saknats en bra fisk- och skaldjursrestaurang. Och när tillfället dök upp så nappade jag förstås.

 

Inrett med loppisfynd

Det var för ett år sedan som Nordic Camping frågade om han ville ta över driften av Vallen, och sedan dess har ett renoveringsarbete pågått.

– Inredningen är vitmålad och fronten till vårt nya kök är havsblått. Och allt pynt har en koppling till havet: båtar, ankare och trossar. Jag har köpt det från Tyskland, sådant här finns inte i Sverige. Vi har även lagt ett nytt trädäck på uteserveringen och köket har utrustats med nya maskiner.

Anders Vollmer berättar att han inrett restaurangen med loppisfynd, som han renoverat under vintern.

– Jag har ett recyclingstänkande, så vi har köpt möbler från en loppisaffär i Helsingborg och jag har målat stolar i två månader innan jul.

Inspirerad av läget vid vattnet har han komponerat en meny bestående av fyra förrätter och fyra huvudrätter.

– Vi serverar exempelvis Skagen, en silltallrik gjord på hemgjord sill och en het scampi med aioli. Våra varmrätter består bland annat av vinkokta musslor med pommes. Vi har också vår egen burgare och pyttipanna, det handlar om typisk svensk sommarmat.

 

”Hög nivå till rimligt pris”

Anders Vollmer är släkt med Ebbe och Mats Vollmer. Det vill säga duon som driver stjärnkrogen Vollmers i Malmö.

– De är min systers barn. Vi brukar prata mat, men vi har ju inte samma utbud, de kör en helt annan klass, säger Anders Vollmer. 

Att driva restaurang på en camping, en miljö som inte brukar förknippas med matupplevelser, är inget som bekymrar Anders Vollmer.

– Jag tänker inte så mycket på att det är en camping. Vi kör på temat sommarrestaurang, med goda råvaror, och det uppskattas av lokalinvånarna och gästerna. Vi har en hög nivå på maten men håller ändå ett rimligt pris. Det är viktigt för mig att folk ska kunna slinka in på en räkmacka och ett glas vin utan att ruinera sig.

 

Vad tar du med dig från din långa bakgrund in i det nya?

– Jag har kunskaper om hur en organisation fungerar logistiskt. När restaurangen är fullsatt måste allt rulla, det har jag lärt mig, och därför har vi byggt om för att få ett bättre flöde: vi har dubbla kassaapparater och från fönstren kan vi servera gäster på poolsidan. Vi tittar just nu på hur det ska kunna fungera ännu bättre. 

 

Vad är ditt samlade mål med restaurangen?

– Att vi ska lyckas få till en sommarrestaurang med bra mat till hyfsade priser – jag vill att folk ska tycka att vi är opretentiösa. 

Från campingens sida är man glada över att fått in nytt krögarblod på anläggningen. Platschef Maria Samanc tror att restaurangen kan bli ett dragplåster.

– Allt runt vår huvudsakliga verksamhet höjer gästernas upplevelse, och det är enormt viktigt. Det är därför vi valt att arrendera ut restaurangen till ett proffs. Och att han valt inriktningen fisk- och skaldjur är ju perfekt, med tanke på vårt läge vid havet, säger hon.

Icehotel växlar upp till fine dining

zoom Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers<br />
 nya matkoncept på Icehotel Restaurant. Foto: Icehotel Jukkasjärvi
Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers
nya matkoncept på Icehotel Restaurant.
Foto: Icehotel Jukkasjärvi
NYHETER. Icehotel i Jukkasjärvi inför ett nytt matkoncept för att attrahera fler i målgruppen de som reser för att äta. ”Folk efterfrågar matupplevelser som kan matcha isen och konsten”, säger kökschef Alexander Meier.
Annons

När Icehotels säsongsöppna del sår upp dörrarna i december finns en ny bröllopssal och en julmarknad bland nyheterna. Nytt för i år är också restaurangens satsning på ett nytt matkoncept med inspiration från vildmarken och den samiska kulturen – smaker som väntas locka en internationell målgrupp.

– Det är rätter som baseras på närproducerade råvaror som ren, älg, löjrom, röding och hjortron, säger kökschefen Alexander Meier, som tidigare arbetat på den tvåstjärniga Michelinkrogen Le Béarn i Geneve.

För den nya tolvrättersmenyn har man sökt sig bakåt i Jukkasjärvis historia, till tiden för flottning i Torne älv, då flottarna bland annat åt varmrökt sik i bröd.

– Vi gör en variant på detta med chilimajonnäs, löjrom och surgrädde, så det blir lite som en taco. Vi har också en rätt som består av grillad ripa och betor. Det är restaurangens vanliga råvaror, men vi lägger ner ännu mer arbete per tallrik.

Det är på restaurangens veranda som det nya chef’s table-konceptet tar plats. Inredningen hämtar influenser från norrländsk natur med färgval och konsthantverk från den samiska kulturen, som renfällar och trämöbler. Det är hotellets återkommande is-konstnärer Marjolein Vonk, Maurizio Perron och Viktor Tsarski som ligger bakom designen.

– I mitten av verandan står ett stort träbord med plats för sexton matgäster som sitter tillsammans och blir serverade mat och berättelser av våra kockar. Vi vill få till en social känsla, när människor samlas så blir det trevligare.

Bakgrunden till satsningen är att man vill nå en ny målgrupp. Långväga gäster med smak för fine dining.

– Våra gäster kommer från hela världen och för en del är maten själva resmålet. Dem vill vi nå med den nya menyn. Vi har flera som efterfrågat ännu häftigare matupplevelser som kan matcha isen och konsten, säger Alexander Meier.

Reklam och närodlat ska sätta anrik skärgårdsö på turistkartan

zoom Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn  Daniel Ekberg ändra på.  Foto: Visit Blekinge
Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn Daniel Ekberg ändra på. Foto: Visit Blekinge
NYHETER. Entreprenören Daniel Ekberg har stora planer för Blekinges skärgårdsidyll Karön med Blekinges äldsta restaurang.

– Utmaningen är att få hit turister säger han.

Det är ett anrikt besöksmål där stockholmaren och sommarblekingen Daniel Ekberg tar över driften den 1 februari tillsammans med sina kompanjoner Lars Millevik och Kjell Persson. I arrendekontraktet med Ronneby kommun ingår både anläggningar på Karön och i Ekenäs på fastlandssidan där man tar färjan ut till ön.

Det handlar om två restauranger, två gästhamnar, en stugby, ställplatser för husbilar plus båttrafiken mellan Karön och fastlandet.

På Karön finns många pampiga byggnader, minnen från badortsepoken i slutet av 1800-talet när ön var ett populärt tillhåll för societeten. Pärlan är schweizeriet där Blekinges äldsta restaurang varit i obruten drift sedan 1877.

Trots det är besöksmålet alltför okänt idag och det vill Daniel Ekberg ändra på.

– Vi ska dra upp beläggningen, säger han.

Daniel Ekberg har själv inte jobbat i besöksnäringen tidigare men har en bakgrund som entreprenör.

Han är varken nöjd med besökssiffrorna för restaurangen eller för stugbyn och gästhamnarna där de ligger på 40-50 procent.

– Det handlar om marknadsföring. Man måste se till att folk vet att det här finns.

För att sätta Karön och Ekenäs på kartan tänker han bland annat samarbeta med stugförmedlingar, gästhamnsguider och restaurangbokningssajten Bookatable.

– Målgruppen är främst folk i medelåldern som på semestern vill äta en god middag eller en lunch i skärgårdsmiljö, säger han.

Det betyder en ganska traditionell meny bestående av husmanskost med inriktning på skärgårdsmat.

– Närodlat och närproducerat är en viktig faktor. Blekinge har fantastiska råvaror, tillägger han.

Att locka blekingar tror han inte är några större problem. Utmaningen är att nå turisterna, såväl svenska som utländska.

En sak han tänker ändra på är öppettiderna, som hittills varit sporadiska.

– Man måste ha kontinuerliga öppettider under säsongen. Folk måste kunna lita på att det är öppet.

Satsningen kommer att kräva folk. Det behövs exempelvis servitriser, kockar, stugvärdar och båtförare.

– Det blir 3-4 på årsbasis och 12-13 ytterligare under sommarsäsongen, säger han.

 

Jureskog vill få in fler i kockyrket med nytt tv-program

zoom Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
NYHETER. Johan Jureskogs matlagningsprogram ”Kockakademin” som har premiär i vår ska inspirera tittarna till att själva vilja bli kockar – vinnaren får ett jobb på hans restaurang AG: ”I programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch”.

Johan Jureskog som setts i TV4-programmet ”Kockarnas kamp” och i TV3-programmet ”Världens bästa burgare” har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen.

– När programmet presenterades för mig kändes det som att en dröm gick i uppfyllelse. Jag är ju tuffa killen som gillar att tävla och vinna. Men jag är också en positiv ledare och i programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch.

 Med start i vår kommer de tio deltagarna att tävla inom ett nytt tema för varje avsnitt, det kan handla om fisk och skaldjur eller det italienska köket. Tävlingsdagen är uppdelad i tre delar: först kämpar deltagarna om en fördel, som en extra kvart med Johan Jureskog, innan de i lag ska laga mat baserat på det givna temat. Sist sker en utslagstävling.

– Det häftiga är att de har så olika bakgrunder, en har jobbat i ett kök på Island och en annan är byggare, men gemensamt för dem är att alla har kockdrömmar. Vi kommer att lära dem att laga mat från grunden och visa hur det är att vara en professionell kock. Tittarna får följa hur de utvecklas både i tävlingsköket och som människor.

Den deltagare som vinner tävlingen får en provanställning på Jureskogs restaurang AG i Stockholm. Och det hoppas han kan få fler att vilja utbilda sig till kockar.

– Vi gör det här eftersom jag vill visa att man med en kort utbildning kan jobba i ett professionellt kök. Jag hoppas att programmet kan inspirera tittarna att själva se en framtid inom kockyrket. Och det behövs eftersom det är kris i vår bransch, ingen vill bli kock längre.

Vad tror du att lösningen är på personalbristen inom kockyrket?

– Det är hälften så många som utbildar sig till kock i dag jämfört med när jag gick ut i mitten av 1990-talet. För att vända den utvecklingen tror jag att det behövs ett fjärde år på gymnasiet då eleverna oavlönat kan jobba i ett restaurangkök och få in en fot i branschen.

Sala silvergruva putsar upp Sveriges silvercentrum

zoom 300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
300 000 besökare vill Sala silvergruva locka med den nya festival som planeras till nästa år. Foto: Sala Silvergruva
NYHETER. Silver ska bli stort igen, det ska Sala Silvergruva se till. Nästa år invigs den nya silverfestival som blir startskott på en större satsning på kulturspridning, försäljning och utbildning.

Sala silvergruva har en gång i tiden varit en av världens fem största silverfyndigheter. Idag används gruvan enbart som en turistattraktion som drar till sig 70 000 besökare per år.

Men det kan bli betydligt fler, menar Christina Watkinson, försäljnings- och marknadschef för Sala silvergruva, och som jobbar för fullt med den nya silverfestival som ska invigas i augusti nästa år.

– Vi vill att silver ska bli stort igen. På initiativ från Ideell kultur i Sala och tillsammans med kommunen och flera näringsaktörer ska vi skapa ett centrum för silver med utställningar, seminarier och utbildning för silversmeder, säger Christina Watkinson.

Visionen är ett centrum mitt i Sverige, en timma från Arlanda, med tema silver i fokus. Målet är att festivalen som ska pågå under en månad i augusti, även ska sätta Sala och silvergruvan på den internationella kartan.

– Syftet är att lyfta vår historiska identitet och använda den för att öka attraktionskraften för silvergruvan och Sala som destination regionalt, nationellt och internationellt. Vi ser gärna att man även stannar och upplever det pittoreska Sala med hela familjen.

Finansieringen för initiativet är inte helt klar, förhandlingar pågår med kommun, näringsaktörer och föreningar som vill vara med.

– Kommunen ska bidra med pengar, men sedan ser vi över vilka möjligheter vi har att få sponsring och hur mycket deltagarna kan gå in med själva.

Silvergruvan har 70 000 besökare per år idag, hur många fler vill ni få i och med satsningen ni nu gör?

 – Om vi är blygsamma säger vi det dubbla, men på sikt skulle vi absolut kunna locka hit 300 000 besökare per år.

Planen är att skapa en permanent silverdestination, med en återkommande festival helst varje men minst vart annat år, tillägger Christina Watkinson.