Annons

Så gick det för Visita i Almedalen

zoom Visitas kockdueller i Almedalen har varit välbesökta. Foto: Region Gotland/Tove Turesson och Peter Knutsson
Visitas kockdueller i Almedalen har varit välbesökta. Foto: Region Gotland/Tove Turesson och Peter Knutsson
NYHETER. Besöksliv fick 5 minuter med Carl-Johan Swanson, Visitas kommunikationschef. Så här summerar han årets Almedalsvecka.
Annons

Vad har varit höjdpunkten för Visita i Almedalen i år?

– Våra kockdueller är ett koncept som är mycket uppskattat. Välbesökta och med bra diskussioner om hur besöksnäringen ska kunna fortsätta att växa och bli en än större jobb- och integrationsmotor, säger Carl-Johan Swanson.

Vilka har varit era viktigaste frågor?

– Det handlar om hur förutsättningarna för näringen ser ut. Bland annat behöver det bli lägre skatter på att ha anställda och färre och enklare regler. Dessutom är det viktigt att momsen inte höjs. Det skulle slå hårt mot den näring som är allra bäst på att få in människor på arbetsmarknaden, säger Carl-Johan Swanson.

Känner ni att ni fått ut era frågor ordentligt?

– Det tycker jag. Almedalen är numera gigantiskt och det är ett stort antal frågor som diskuteras, inte minst under ett valår. Men som sagt så har vi haft väldigt välbesökta arrangemang och de har dessutom gästats av centrala politiska företrädare. Vidare har nog ingen Almedalsbesökare missat vår kampanj som sitter uppe på uteserveringar och andra ytor runt om i hela Almedalen.

Vad har varit Almedalens mesta snackis?

– Almedalen är numera så stort att det knappast går att prata om en enda snackis. Det är snarare flera snackisar som pågår samtidigt. Men självklart gör valåret att partiernas och partiledarnas förslag och framföranden får ännu mer utrymme än annars. Det är i grunden bra, tycker jag. Almedalen är först och främst en arena för politik och samhällsfrågor.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...