Annons

Så laddar restaurangerna för rosésäsongen

zoom Många gäster förknippar rosévin med sommaren, som snart är på intågande.  Foto: Annika Goldhammer
Många gäster förknippar rosévin med sommaren, som snart är på intågande. Foto: Annika Goldhammer
NYHETER. Knappt har snön hunnit smälta förrän det är dags att kyla rosévinerna, svenskarnas nya sommarfavorit. Besöksliv har frågat fyra krogar hur de laddar inför årets rosésäsong.
Annons

Sophie Christianssen, servitris på Far i hatten i Malmö.

– Vi slog vad om hur mycket rosé vi skulle sälja häromdagen, när det var den första soliga dagen här i Malmö. Vi trodde det skulle bli en del, men det blev bara ett glas. Men om ett par veckor tror jag rosédrickandet är i gång.

– När solen skiner gassar det verkligen på vår uteservering och då säljs det mycket rosé. Eftersom vi fokuserar mycket på naturviner säljer vi en del rosé även på vintern, men då är det mer en vinkultursgrej.

Varför är vi svenskar så förtjusta i rosé?

– Jag tror det är mycket en gruppgrej. Sedan är det ett somrigare vin och vi svenskar älskar sommaren.

Har ni något alkoholfritt roséalternativ?

– Vi har satsat mycket på råpressade juicer eftersom det är mer spännande än ett massproducerat alkoholfritt vin. De är även ekologiska och närproducerade. Vill man ha ett alternativ till rosé har vi till exempel en god vinbärsdryck.

Arto Winter, delägare Mälarpaviljongen i Stockholm.

– För oss har rosé blivit ett signum. Det var det redan när vi öppnade vårt första sommarställe, Djurgårdsterrassen, och rosésuget har bara ökat sedan dess. Det är den alkoholhaltiga dryck som säljer mest hos oss, jag gissar att den står för minst 60 procent av vinförsäljningen.

Något särskilt rosévin som sticker ut hos er?

– Vi tog fram ett eget rosévin för fyra år sedan, ett ekologiskt vin från Sydafrika, och det har blivit en stor succé. Sedan har vi flera andra roséviner från olika delar av världen, jag tror att vi har 13 olika. Nu håller vi på att fylla på lagren med några trevliga nyheter till årets säsong.

Har ni något alkoholfritt roséalternativ?

– Ja. Alkoholfritt blir mer och mer populärt.

Varför är svenska folket så förtjusta i rosé, tror du?

– För att det är förknippat med sommar och vi älskar sommaren. Sedan är det en bra sällskapsdryck som även funkar bra med mat. Sedan har utbudet blivit både större och bättre.

Greger Mann, chefssommelier Grodan i Stockholm och ansvarig inköpare för Groupe Grenouille där bland annat Guldterrassen och Srömterrassen ingår.

– I sommar satsar vi på en enklare rosé och en dyrare med högre kvalitet. Det gör det lättare att hantera för servisen och ger bättre lönsamhet eftersom jag kan ta in större volymer. Det ger helt enkelt högre kvalitet till bättre pris.

Som vadå?

– Jag håller på att prova några olika, men det blir förmodligen en enklare från Rhonedalen eller Korsika och en dyrare från Provence eller Sancerre. Sedan kompletterar jag nog med någon trevlig överraskning, kanske en Blanc de Noirs som är ett vitt vin gjort på röda druvor.

– Trenden går generellt mot torrare, ljusare och krispigare roséviner. Det har alltid druckits mycket rosé på sommaren, men nu har folk blivit beredda att betala lite mer för att få mer komplexa viner med högre kvalitet. Gästerna är mer medvetna om vad de dricker, vilket är jättekul.

Har ni något alkoholfritt roséalternativ?

– Jag funderar på att ta in det i år. Tidigare har de inte hållit tillräckligt bra kvalitet, men nu har det börjat dyka upp produkter som håller en högre nivå.

 Tobias Dagerås, restaurangchef Levantine i Göteborg

– Vi öppnar vår uteservering i maj och då kickar rosésäsongen i gång. Vi har laddat genom att beställa in så mycket vi bara kan. Vi har 300 sittplatser på vår uteservering och där sprutar det rosé på sommaren. Rosé står för minst 50 procent av vinförsäljningen hos oss sommartid.

Vilken typ av rosévin satsar ni på?

– Ljusa och sydfranska. Vi har två olika varianter.

Vad tror du det beror på att rosévinerna har blivit så populära?

– Det är en somrig dryck och det ser bra ut på instagram. Sedan har kvaliteten blivit mycket bättre, vilket gör att det är mer accepterat att dricka rosé än vad det var förr.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...