Annons

Så ser nöjeslivet ut i framtiden

zoom
"Många av trenderna innebär nya affärsmöjligheter och kommer säkerligen att rita om spelplanen", säger Harrys vd Niclas Möller.
NYHETER. Digitala menyer, 3D-printad mat och utgång på dagen istället för kvällen. Det är framtidens fenomen och trender inom krog- och nöjeslivet. I alla fall om man frågar restaurangkedjan Harrys i deras nya rapport. 
Annons

Hur ser morgondagens krog- och nöjesliv ut? Med en förändrad omvärld, ny teknik, krav och trender, kommer också nya beteenden och önskemål. Nu släpps Harrysrapporten – om och för restaurangbranschen – där restaurangkedjan Harrys tillsammans med konsult- och analysföretaget Kairos Future kartlagt pågående förändringar och utvecklingsspår som kategoriserats i två grupper: Fenomen och tillväxttrender.

– Fenomen är kortfattat de trender som i grunden förändrar hur konsumenter ser på nöjeslivet, men också på livet i stort. Det föder ett starkt behov av en nöjeslivsbransch som är på tårna och som vill möta framtiden. Tillväxttrenderna är områden som kan skapa nya affärsmöjligheter för branschen och även locka helt nya grupper av människor till restaurangerna, säger Jörgen Jedbratt, trendanalytiker på Kairos Future.

Datadrivna menyer och digital servis

Harrysrapporten lyfter fram flera tydliga fenomen som påverkar svenskarnas syn på nöjeslivet och som på ett eller annat sätt kommer att förändra branschen på sikt. Bland annat finns flera digitala fenomen som datadrivna menyer som lagrar tidigare beställningar, appar som guidar gästen i krogutbudet, en digital servis där mobilen används för att snabba på servicen samt så kallade food printers.

Och redan nu är 3D-skrivarna på väg in i restaurangköket och i framtiden kan en stor del av rätterna ”skrivas ut” istället för att lagas. Andra fenomen är att vi kan komma att gå ut på andra tider än endast kvällen och att vi värdesätter ”social hållbarhet”. Utvecklingen i världen har gjort att vi vurmar mer för våra medmänniskor, vilket öppnar för branschen att också kunna göra gott. Hållbarhet handlar även om resurser och ”sluta släng” är ett tydlig fenomen för att få ner matsvinnet.

”Fantastiska möjligheter”

Bland tillväxttrenderna i rapporten finns ”sundhetsfestaren” – unga krogbesökare som avstår alkohol, ”locavego” – mötet mellan vegetarisk och närproducerat och ”gamification” – att använda spelprinciper i syfte att öka engagemang.

– Ingen kan i dagsläget säga hur stor effekt de här trenderna kommer att ha på våra liv och hur det kommer att påverka vår bransch. Däremot är det solklart att det kommer att innebära förändringar och det är fantastisk möjlighet som vi måste ta vara på och använda för att utveckla branschen. Många av trenderna innebär nya affärsmöjligheter och kommer säkerligen att rita om spelplanen. Det är både inspirerande och utmanande, säger Niclas Möller, vd, Harrys.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...