Annons

Så ska Sigtuna bli plastfritt 2020

zoom Målet är att Sigtunas hotell år 2020 ska vara så gott som plastfria. Foto: Destination Sigtuna/Colourbox
Målet är att Sigtunas hotell år 2020 ska vara så gott som plastfria. Foto: Destination Sigtuna/Colourbox
NYHETER. Sigtuna har gjort sig känt som en destination där företagen i besöksnäringen jobbar aktivt med hållbarhet. Ett nytt gemensamt mål för hotellen i staden är att kraftigt minska klimatavtrycken. En väg dit är att bli en plastfri destination till år 2020.
Annons

Plasten är ett växande problem i världen, inte minst för våra hav. Fler och fler företag tar krafttag och genomför miljöinriktade initiativ för att minska sin plastförbrukning, inte minst i besöksnäringen där det finns en hel del att ta av, som sugrör.

Enligt branschorganisationen Plastics Europé tillverkades 335 miljoner ton plast i världen 2016 och siffran väntas öka till 500 miljoner ton år 2050.

Nu vill Destination Sigtuna dra sitt strå till stacken för att stoppa utvecklingen. Tillsammans med sina samarbetspartner i hotellnätverket Hållbar Destination, har Destination Sigtuna tagit beslutet att fasa ut plastartiklar i respektive verksamhet, ”så långt som möjligt”.

–Vi är redan igång och första steget är att inventera engångsartiklar av plast och göra en nollmätning av våra partners plastförbrukning. Därefter ska vi tillsammans försöka påverka våra leverantörer att minska sin användning av plast, säger Anna Lakmaker, t f vd på Destination Sigtuna i en kommentar.

Sigtunas hotell, däribland Hotell- och konferensanläggningen Sigtunahöjden, som Besöksliv nyligen skrev om, har sedan 2009 samarbetat för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Bland annat har man installerat laddstolpar för bilar och dragit ned på användningen av palmolja.

”En viktig del av samarbetet har även varit att mäta klimatpåverkan av den egna energiförbrukningen, uppvärmning, tjänsteresor, tvätt och matråvaror. Hotellens klimatpåverkan var 2017 1,6 kg CO2e per gäst, vilket är betydligt lägre än det europeiska och internationella snittet som är 10-30 kg per gäst”, skriver destination Sigtuna.

Totalt sett har destinationens klimatpåverkan minskat trots att antalet gäster ökar.

–Vi ser nu fram emot att fortsätta att gå i bräschen för hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen och är redo att ställa om för en hållbar framtid även inom andra områden. Parallellt med arbetet att bli en  plastfri destination är nätverkets nästa utmaning att minska matsvinnet, säger Anna Lakmaker.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita