Annons

Sabis en av Sveriges bästa arbetsgivare – enligt sin personal

zoom
"Hos oss är det viktigt att se medarbetaren", säger Sabis HR-chef Ingalill Szabela. Foto: Sabis
NYHETER. När Universum gör sin årliga ranking över Sveriges bästa arbetsgivare utifrån medarbetarnas egna betyg, hamnar Sabis som enda företag i besöksnäringen på en fjärde plats. ”Vi satsar mycket på ledarskap”.
Annons

Som enda företag inom hotell & restaurang hamnade Sabis på en fjärde plats i Sveriges Bästa Arbetsgivare, Universums årliga undersökning där medarbetarna betygssätter sin arbetsgivare utifrån de kriterierna intern identitet, nöjdhet, lojalitet, samt vilja att rekommendera sin arbetsgivare.

– Vi är otroligt glada och stolta över att som enda företag från besöksnäringen vara med på denna lista. Dessutom en så bra placering som fjärde plats. Givetvis är vi glada för vår egen del, men det är också positivt att vår bransch får uppmärksamhet, säger Ingalill Szabela, HR-Chef på Sabis.

Sabis driver idag verksamheter inom butik, hotell, konferens och restaurang, och har runt 750 medarbetare, som har fått säga sitt om företaget.

Vad gör Sabis till en av Sveriges bästa arbetsgivare?

– Hela servicebranschen pratar om att ”se kunden”, hos oss är det lika viktigt att ”se medarbetaren” eftersom de är våra främsta ambassadörer, säger Ingalill Szabela.

Hur ser man medarbetaren?

– Vi har en ”vi-känsla” i Sabis som handlar om att vi gör det här tillsammans. Vi har ett stort engagemang bland våra medarbetare och de har framför allt själva mandat att göra kunden nöjd. Vi hjälper varandra att bli framgångsrika.

Ett av bedömningskriterierna i Universums undersökning är intern identitet. Hur jobbar ni med era värderingar?

– Våra värderingar: alltid nöjd kund, ansvar och respekt är levande i vardagen. Som arbetsgivare strävar vi efter att vara en värderingsstyrd organisation. Hos oss lever våra värderingar på riktigt. På påståendet ”Jag tycker att Sabis genomsyras av våra grundvärderingar”, fick vi 86 i index.

 Hur jobbar ni med ledarskap?

–Vi satsar mycket på ledarskapet. Ledare på Sabis ska vara förebild, visa vägen, involvera och engagera samt leverera resultat. Dessa ledarkompetenser är alla lika viktiga hos oss. Att Sabis är en platt organisation gör att chefer och ledning lever nära medarbetarna, tillägger hon.

Har ni medvetet arbetat mot särskilda mål för att uppfattas som en bra arbetsgivare?

–Vi har en egen medarbetarundersökning där vi få höga resultat. Vårt medarbetarindex är 82 (snitt i andra företag är 64). Vårt ledarindex är 86, där andra får i snitt 71. Vi får höga betyg när det gäller värderingar, ledarskap och kundfokus. Det är vi extra stolta över.

Hur använder ni resultaten från er interna medarbetarundersökning?

– Våra olika enheter arbetar aktivt med resultatet från medarbetarundersökningen under hela året. I detta arbete belyser vi både styrkor som vi vill bevara och områden som vi vill förbättra. Våra medarbetare är delaktiga i det här arbetet och har stor möjlighet att påverka.

 

Dubbelvinst för Åre i World Ski Awards

zoom Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att<br />
 Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras. Foto: Copperhill
Utmärkelsen Sveriges bästa skidhotell i World Ski Awards 2017 gör att
Copperhill vågar fortsätta satsa, i sommar ska både rum och lobby renoveras.
Foto: Copperhill
NYHETER. Det blev storslam för Åre och Copperhill Mountain Lodge när de utsågs till Sveriges bästa skidort respektive skidhotell i World Ski Awards i Österrike: ”Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt””, säger Eva Ottosson Rask på Copperhill.
Annons

För femte året i rad har världens bästa skidorter och skidhotell utsetts vid World Ski Awards. Tävlingen hölls 17 till 19 november på hotellet A-Rosa Kitzbühel i Österrike, och vinnare i den svenska kategorin blev Åre och Nordic Choice-ägda Copperhill Mountain Lodge.

– Spontant känns det: ”åh, vi gör rätt”. Att vi vann betyder mycket för personalen som gör ett oerhört bra jobb. Och för verksamheten innebär utmärkelsen att vi vågar fortsätta satsa. Vi har många stamgäster och vi vill överträffa deras förväntningar, säger Eva Ottosson Rask, vd för Copperhill.

Storsatsningar väntar i sommar

Förra året investerade man flera miljoner kronor i att renovera hotellrummen, och alla rum fick ett skidförvaringsskåp vid skiduthyrningen. Nästa år väntas fler storsatsningar.

– Vi ska göra en betydligt större satsning. Steg två är att vi stänger hotellet i juni och fortsätter renoveringen av rummen samt bygger om hela lobbyområdet. Det kommer att bli en åtta meter lång bardisk i den ena loungen och konferensrum med utsikt över fjället i den andra.

Läget är ett plus

Utöver investeringarna som har gett resultat är läget på toppen av ett berg en annan motivering till vinsten.

– Våra satsningar på boende, restaurang och spa är viktiga byggstenar. Och att vi ligger högst upp på berget är ett plus. Men jag skulle säga att vinsten främst beror på att vi har ett bra värdskap, personalen utbildas i det.

Hur ser beläggningen ut inför säsongen?

– Vi har haft en fantastisk höst, tidigare år hade vi bara öppet under helgerna i oktober men nu hade vi öppet i stort sett varje dag. Och inför jul och nyår, helger och lov är det nästan fullbokat. Så vi går allt mer mot en året runt-verksamhet. Det innebär också att vi har kunnat dubblera antalet fast anställda det senaste året till 40.

Hur ska ni fira vinsten?

– Vi ska fira med tårta tillsammans med personalen. Det här är deras vinst.

Betygssajt ska guida till hållbara hotell och restauranger

zoom På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster <br />
recensera hur hållbara företagen är.  Foto: One Planet Rating
På sajten One Planet Rating kan hotell- och restauranggäster
recensera hur hållbara företagen är. 
Foto: One Planet Rating
NYHETER. One Planet Rating är en sajt där gäster kan betygsätta städer, hotell och restauranger efter hur hållbara de är. ”Vi vill hjälpa hotell och restauranger att locka medvetna gäster”, säger grundaren Richard Lindberg.

– Många människor bryr sig om hållbarhet. Målet med vår sajt är att använda kraften hos dem för att visa turistindustrin vilka frågor som är viktiga. På så sätt kan besöksnäringsföretagen spendera sina hållbarhetsbudgetar smartare och vi kan få till en positiv förändring i branschen, säger Richard Lindberg som grundat One Planet Rating.

4000 betyg i databasen

One Planet Rating lanserades nu i november efter två månaders testning. Plattformen bygger på Google maps och listar städer, turistaktiviteter, restauranger och hotell som användarna kan betygsätta efter tre huvudkriterier – social-, miljömässig- och kulturell hållbarhet.

 – Vi kallar det ”Tripadvisor för hållbarhet” eftersom grunden är en ratingtjänst som många känner igen. I dag har vi cirka 4000 betyg i databasen som recenserar företag baserat på om de serverar ekologisk mat, har solpaneler eller återanvänder plast, till exempel. Man kan också uppmana ett hotell att stänga av luftkonditioneringen när rummet inte används.

 Det tar några sekunder att betygssätta inom en huvudkategori. Men en expert inom exempelvis förnybar energi kan se fler förbättringsåtgärder och betygsätta enligt flera underkategorier.

Vill hjälpa hotell och restauranger att bli hållbara

Framöver kommer företagen själva kunna lägga upp information på plattformen för att på så sätt marknadsföra sig.

– Just nu jobbar vi på en sådan funktion. Vi vill hjälpa hotell och restauranger att se vad de bör förändra för att locka medvetna gäster.

Bakgrunden till satsningen är att Richard Lindberg tidigare grundat organisationen Congress for Environmental Advancement och arbetat i London med hållbara finanser. Men själva idén kommer från en strand i Grekland.

– Min kollega Johan van As som är grek irriterades över att hans favoritstrand blivit allt smutsigare, och det fanns ingenstans att varna andra turister på ett enkelt sätt. Så föddes grundidén.

Vad hoppas du att One Planet Rating ska leda till?

– Jag vill se den förändring som skett i matbranschen med ekologiska varor hända även i resebranschen. Att kunderna ska börja titta på mer än priset när de väljer hotell eller restaurang.

 Vad blir nästa steg?

 – Om två månader lanserar vi vår mobilapp och nästa år släpper vi en medlemsnivå på plattformen. Då får man lojalitetspoäng när man sätter betyg och det ger tillgång till erbjudanden från hotell och restauranger. För att tjäna pengar kommer vi även lägga till länkar till företagens bokningssystem.

Rasta ger sig in i pubbranschen

zoom Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde. <br />
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn. Foto: Rasta
Pubar ska på sikt bli Rastagruppens fjärde affärsområde.
Första puben att förvära är Old Beefeater Inn.
Foto: Rasta
NYHETER. Rastagruppen köper Göteborgspuben Old Beefeater Inn – startskottet på ett nytt affärsområde.

–Vi har länge haft på önskelistan att komma in på pubar, vi tror att det kommer stärka vår verksamhet ytterligare och vara ett bra komplement. Nu uppstod ett bra läge, säger Rastagruppens vd Ulrik Svartborn.

Trots att de är mest kända för sina vägkrogar, är Rastagruppen stora inom två andra affärsområden: Kulturrestauranger och arenarestauranger. Planen är att pubverksamhet på sikt kan bli ett fjärde affärsområde.

– Vi vill bredda vår verksamhet och detta är ett första steg i en längre process. Vi ska fortsätta att försöka komma åt fler pubar och hade gärna köpt en kedja med fem-sex pubar, men det är inte helt lätt.

Old Beefeater Inn är en relativt liten pub som omsatte 11 miljoner kronor 2016, men den blir ett första steg in i pubvärlden för Rastagruppen. Intresset ligger främst för pubar med mat i fokus, och där maten står för minst 50 procent av omsättningen.

–  Old Beefeater Inn är en gastropub och det är det vi tittar på – mer nischade pubar med ordentlig mat där vi ser att det finns en stark koppling till vår befintliga verksamhet.

Steg två i utvecklingen av det nya affärsområdet blir att få mer snurr på den befintliga puben i Gamla Ullevi.

– Det är inte säkert att vi gör den till en Beefeater-pub, istället kanske vi utvecklar ett eget koncept för den, säger Ulrik Svartborn.

Bolaget omsätter idag 850 miljoner kronor, varav vägkrogarna står för 550 miljoner. Hur stort ska det nya affärsområdet bli till omsättning?

 – Omsättning kan jag inte svara på, men vi ser att vi ska ha 10 – 15 pubar i framtiden. Vi nosar lite på olika kedjor, går detta bra finns det egentligen ingen gräns för hur stora vi ska bli.

Old Beefeater Inn är en gammal pub med många stamgäster, ska ni göra om?

– Inte i dagsläget, de vi köpte av har drivit puben i över 25 år och vi vet att många bryr sig. De ville hitta rätt köpare och tyckte att det var vi, vilket var roligt.

Nordic Choice lanserar utbildning med jobbgaranti

zoom Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000<br />
 medarbetare de närmaste fem åren. Foto: Colourbox
Inom Nordic Choice Hotels behöver man rekrytera uppemot 20 000
medarbetare de närmaste fem åren.
Foto: Colourbox
NYHETER. Besöksnäringen gör nya satsningar på gymnasieskolor som ett sätt att få fram mer personal. Nordic Choice Hotels gymnasieutbildning som startar nästa höst siktar på att bli en hel kedja.

En lärlingsutbildning för hotellbranschen med jobbgaranti lanseras nästa höst.

– Vi ser det som en fantastisk rekryteringsväg, säger Ann Ekengren på Nordic Choice Hotels.

Förutom att ha dragit igång utbildningen erbjuder hotellkedjan eleverna både praktikplats och jobb. Utbildningen blir unik på flera sätt. Det är bland annat den första renodlade lärlingsutbildningen i hotellbranschen och deltagarna garanteras jobb.

Fler orter

Det handlar om en treårig gymnasieutbildning. Hösten 2018 startar den första utbildningen med 20 platser hos Realgymnasiet i Stockholm. Redan året därpå räknar Nordic Choice och Realgymnasiet att kunna köra igång i Göteborg, Malmö och flera andra orter.

– Vi är superglada för samarbetet och tycker att det ska bli jättespännande. Det här gynnar hela branschen, säger Ann Ekengren, People and Culture Manager på Nordic Choice Hotels.

Den första kullen elever kommer att varva studierna med arbetsplatsförlagt lärande – praktik – på Quality Hotel Globe i Stockholm. Redan det första året ägnas 40 procent av tiden åt praktik, andra året tre fjärdedelar av tiden och det avslutande året nästan all tid.

Kan lösa personalbrist

Även om det är ett stort inslag av praktik kommer utbildningen att följa läroplanen och eleverna går ut med gymnasieexamen.

Ann Ekengren hoppas att den nya utbildningen ska bidra till att lösa rekryteringsproblemen.

– Vi växer så det knakar. I Nordic Choice Hotels behöver vi rekrytera uppemot 20 000 medarbetare de närmaste fem åren.

Hon räknar med att branschen som helhet behöver rekrytera 50 000 medarbetare årligen i Sverige, samtidigt som inte fler än cirka 3000 personer går ut hotell- och turistprogrammet på gymnasiet.

– Vi vill göra något. Inte bara sitta och titta på, säger Ann Ekengren.

Garanterade jobb

År 2021 går den första kullen elever ut och då är de garanterade jobb hos Nordic Choice Hotels.

– Klarar man utbildningen är man garanterad jobb i minst sex månader. Jag tror att de flesta här kommer att jobba hos oss, säger Ann Ekengren.

Realgymnasiet, som är den del av utbildningsföretaget Lärande i Sverige, ordnar redan lärlingsutbildningar i andra branscher.

– Jag har aldrig förut sett att en branschutbildning går ut och lovar anställning, säger Realgymnasiets grundare Jan Vikström.

Redan godkänd av Skolverket

Han ser inte att några problem ska uppstå som kan hindra att utbildningen kör igång i höst som planerat. Utbildningen är godkänd av Skolverket och ger grundläggande högskolebehörighet.

Planeringen är också igång inför 2019, då utbildningen ska lanseras på flera av Realgymnasiets skolor.

– Målsättningen är att vi ska ha utbildningen på samtliga våra skolor, säger Jan Vikström.

Realgymnasiet finns på 14 orter runtom i Sverige.