Annons

Samarbete stärker Sigtunas hållbarhetsmål

zoom Samarbete krävs för att göra Sigtuna plastfritt 2020. Arbetet är igång, Anna Lakmaker, tillförordnad vd för Destination Sigtuna. Foto: Destination Sigtuna
Samarbete krävs för att göra Sigtuna plastfritt 2020. Arbetet är igång, Anna Lakmaker, tillförordnad vd för Destination Sigtuna. Foto: Destination Sigtuna
NYHETER. För de tolv hotell i Destination Sigtuna som har satt som mål att bli plastfria år 2020 är samarbete avgörande för att kunna påverka leverantörerna och därmed nå målet. ”När tolv hotell byter ut en vara går det att visa på positiva effekter”, säger Hotell Kristinas hållbarhetschef.
Annons

För några veckor sedan gick Destination Sigtuna ut med nyheten att man i samarbete med tolv av hotellen i regionen tar ett krafttag för att bli plastfria – om två år.

I hållbarhetssatsningen är det viktigt att samarbeta i på flera nivåer, dels hotellen emellan, även de som inte är de mest hållbarhetsfrälsta, men även kockarnas deltagande och samarbete är avgörande då de hanterar en stor del av plastförpackningarna från råvaruleverantörerna.

̶  Målet är att få bort så mycket plast som möjligt från våra anläggningar. För de varor där plast måste användas, ska den plasten vara så bra som möjligt ur ett miljöperspektiv. Det handlar bland annat om att övergå till återvunnen plast, berättar Anna Lakmaker, tillförordnad vd för Destination Sigtuna.

I slutet av november togs ett första steg i projektet och respektive hotell undersökte vilken mängd plast de använder per vecka. För att visa upp mängden placerade några hotell sin plastförbrukning under veckan precis utanför anläggningarna. Steg två var att inleda samtal för att påverka leverantörerna.

–Just nu är nästa steg i arbetet att ha en dialog med leverantörerna och entreprenörerna om vad de kan erbjuda för alternativ till dagens engångsartiklar av plast, och till onödigt plastemballage och hur det snabbt ska kunna minskas, förklarar Anna Lakmaker.

Sedan hotellen gått samman för att diskutera mer hållbara alternativ med leverantörerna, upplever de en ökad lyhördhet från leverantörshåll. Den ekonomiska betydelsen av de tolv hotellens sammanlagda inköp är stor för underleverantörerna.

När allt från mindre aktörer som det familjedrivna Hotell Kristina till den gigantiska anläggningen Clarion på Arlanda samarbetar, blir det stora hållbarhetsvinster, vars effekter det går att kommunicera tydligt.

Hotell Kristina profilerar sig genom att använda en stor del ekologiska råvaror. Hotellets hållbarhetsansvarig Andreas Olsen är med i styrgruppen för ”Hållbar destination” och beskriver att de tolv hotellen förenas av samma hållbarhetsmål.

–  När tolv hotell letar efter vettiga ersättningar för en sådan sak som plastbestick och successivt fasar ut dessa, då kommer vi svart på vitt att kunna visa mätbara effekter. Vi har också insett att även om vi satt en tuff tidsplan för oss själva, behöver vi göra insatserna stegvis, säger Andreas Olsen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...