Annons

Scandic – ett av Sveriges mest jämställda företag

zoom Scandic vill även prioritera bättre mångfald inom koncernen.
Scandic vill även prioritera bättre mångfald inom koncernen.
NYHETER. Hotelljätten Scandic rankas på plats 24 i en färsk rapport över jämställda börsbolag. ”Vi gör inte detta för att hamna på någon lista utan för att det är en konkurrensfördel” säger personaldirektör Lena Bjurner.
Annons

Varje år kartlägger stiftelsen AllBright könsfördelningen i börsbolagens ledningsgrupper. I den senaste rapporten så har man sett en generell ökning av kvinnliga ledare bland Sveriges bolag – i snitt är var femte person i en sådan position kvinna.

Arbetar aktivt med jämställdhet

Med tre kvinnor av sju i koncernledningen och två kvinnor i styrelsen hamnade Scandic på plats 24 av totalt 282 börsbolag på AllBrights vita lista.

– Det känns jättebra att hamna så högt upp på listan, vi är otroligt glada över att AllBright lyfter fram den här frågan, den är helt i linje med vad vi tycker är viktigt. Men vi är inte förvånade, vi arbetar aktivt med jämställdhet, säger Lena Bjurner, personaldirektör på Scandic. 

Inom Scandic är könsfördelningen jämn även bland hotelldirektörerna i övriga Norden och bland personalen i stort är det något fler kvinnor än män. Enligt Lena Bjurner arbetar ledningen fokuserat med att skapa förutsättningar för att alla ska kunna lyckas oavsett kön, etnicitet och sexuell läggning.

– Jämställdhet genomsyrar hela vår kultur, från att vi rekryterar baserat på kompetens till att vi har ett mångfaldsperspektiv i våra utbildningar för hotelldirektörer. Vi anser att det är en hållbarhetsfråga. En av de viktigaste framgångsfaktorerna för arbetet är att vår vd, Frank Fiskers, och den yttersta ledningen brinner för det här. De anser att det är viktigt för vår framgång. Så vi gör inte detta för att hamna på någon lista utan för att det är en konkurrensfördel, säger hon.

”Kan bli bättre”

Att hotellkedjan har en representation som speglar samhället är en förutsättning för att möta kundernas behov, menar Lena Bjurner. Och att ha tagit sig in på AllBrights vita lista är en bra grund, men det räcker inte.

– Vi är duktiga i dag, men det finns ingenting som inte kan bli bättre. Det gäller att alltid jobba med de här frågorna eftersom vår organisation ständigt utvecklas. Och fokus på mångfald måste finnas i varje fas. Det är värdeskapande för Scandic och jag tror att vi även kan vara inspirerande för andra, säger Lena Bjurner. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...