Annons

Scandic höjer kraven på leverantörer för ökad hållbarhet

zoom Scandic vill inspirera andra företag att jobba hållbart, säger Thomas Fankl. Foto: Scandic/Colourbox
Scandic vill inspirera andra företag att jobba hållbart, säger Thomas Fankl. Foto: Scandic/Colourbox
NYHETER. Inga sugrör av plast, enbart svensk kyckling, veganska alternativ på frukostmenyn, och nu: bara ägg från frigående höns. Scandic Hotels påbörjar en utfasning av burägg från alla produkter i sortimentet – som ännu ett steg i ett större hållbarhetsarbete.
Annons

Varje år serveras uppemot 13 miljoner ägg på Scandics hotell runt om i Norden. Majoriteten är redan från frigående höns, men hittills har burvärpta ägg ofta gömts i färdiga produkter. Nu blir det ändring på det.

– Vi har tagit ett jättegrepp om klimatfrågan. De senaste två åren har vi jobbat mot att bli en ledande aktör inom hållbarhet när det gäller mat och dryck. Höns som går i bur har det inte bra, därför kändes det här som ett naturligt steg i vårt arbete, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics Food & Beverage-verksamhet i Sverige.

Genom satsningen hoppas hotellkedjan samtidigt kunna inspirera andra företag att gå i samma riktning.

–  Alla stora bolag i livsmedelsindustrin har en enorm påverkan på miljön, men också på branschen i sig, och måste sätta exempel för varandra. Tar vi på Scandic en tydlig ställning sätter vi en standard och gör skillnad.

Att Scandic däremot inte istället satsar på ekologiska ägg är en fråga om ekonomi, förklarar Thomas Fankl:

– För oss skulle det bli en extremt stor kostnad, så vi har valt att inte ta den just nu. I dag ligger utbudet av ekologiska ägg i Sverige på totalt 17 procent enligt uppgifter från Jordbruksverket. Sedan vet man aldrig vad som händer längre fram i tiden och hur marknaden utvecklas.

Genom den pågående utfasningen av burägg för Scandic en dialog med sina leverantörer för att förklara sin hållbarhetsvision. Att våga ställa krav på leverantörer och tillsammans hitta nya lösningar kommer bli ett allt vanligare sätt att arbeta på, tror Thomas Fankl:

– Vi har som stor aktör insett att vi kan ställa krav på hela producentledet, vilket innebär att vi kan se till att det vi får levererat till oss inte till exempel innehåller ägg från burhöns. Jag tror att det här är framtiden inom branschen; att leverantör och kund samarbetar och faktiskt tar ansvar på båda sidorna. Att företag ställer krav – men också samarbetar för att hitta nya lösningar, från ax till limpa. Vi alla måste göra en gemensam kraftansträngning för miljön.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...