Annons

Scandic ser ljust på svenska hotell

zoom Scandic Anglais är ett av hotellkedjans Stockholmshotell. Foto: Scandic
Scandic Anglais är ett av hotellkedjans Stockholmshotell. Foto: Scandic
NYHETER. Scandics hotell visar försämrad lönsamhet i Stockholm. Men den svenska marknaden växer totalt. Hotellkedjan rapporterar ökande intäkter och sjunkande rörelseresultat för det första kvartalet.
Annons

Scandics intäkter ökade med 22,5 procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Bakom ökningen ligger bland annat förvärvet av finska Restel. 800 rum tillkom under perioden när hotell öppnade i Lilleström, Århus, Frankfurt och Helsingfors.

I likhet med konkurrenterna har Scandic tappat intäkter på grund av den tidiga påsken – en ren kalendereffekt.

”Den underliggande tillväxten var positiv i Sverige, Norge och Finland och marginellt negativ i Danmark. I Stockholm fortsatte RevPAR att minska till följd av ökad kapacitet.”, konstaterar koncernchefen Even Frydenberg.

Även Scandic känner av den dämpade efterfrågan på hotellrum i Stockholm. Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) backade med 7,7 procent på hotellmarkanden i Stockholm under kvartalet, enligt Scandic. I hela Sverige minskade RevPAR med 0,5 procent, som en effekt av minskad beläggning och marginellt ökande priser.

Lönsamheten på hotellmarknaden försämrades även i Danmark på grund av försämrad beläggning och i Norge till följd av påskfirandet. I Finland är utvecklingen bättre, där steg både beläggning och rumspriser under kvartalet.

Scandic räknar med en fortsatt svag marknad i Stockholm under andra kvartalet.

”Under årets andra kvartal förväntar vi oss positiv omsättningstillväxt för jämförbara enheter, justerat för kalendereffekter, men på en något lägre nivå än under föregående kvartal. Vi räknar med att RevPAR i Stockholm kommer fortsätta vara under viss press medan vi förväntar oss en bättre utveckling i övriga delar av Sverige. Vi ser förutsättningar för fortsatt positiv utveckling i Finland och Norge”, skriver koncernchefen Even Frydenberg.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...