Annons

Scandics nye vd städar i hotellkedjan

zoom Scandics Hotels Groups nye vd och koncernchef Jens Mathiesen<br />
 tror på öppet och tydligt ledarskap. Foto: Scandic
Scandics Hotels Groups nye vd och koncernchef Jens Mathiesen
tror på öppet och tydligt ledarskap.
Foto: Scandic
NYHETER. Olönsamma hotell avvecklas och organisationen decentraliseras. Scandics Hotels Groups nye vd och koncernchef Jens Mathiesen har börjat städa hos hotelljätten.
Annons

Har du hunnit ha någon semester?

– Ja, till slut. Jag har varit på Mallorca där vi har ett hus på sydostkusten.

Du tog över som vd och koncernchef tidigare i år. Hur har det gått att komma in i jobbet?

– Det har varit mycket jobb. Men jag tycker Scandic är ett fantastiskt bolag där jag varit i 11 år nu. Det har gått bra eftersom jag känner bolaget inifrån. Jag har en ganska tydlig bild av uppgiften att styra Scandic och vad vi bör fokusera mer på.

Det behövdes nytt ledarskap när du tog över, enligt styrelsen. Hur är ditt ledarskap?

– Jag är öppen och tror på medarbetarna. Man ska inte överstyra från toppen men ange en tydlig riktning vart vi ska hän.

Blir det en mer decentraliserad organisation?

– Scandic har blivit ett väldigt stort företag med stora organisationer i de nordiska länderna. Det är inte lätt att veta vad som ska göras marknadsmässigt om man sitter på Sveavägen i Stockholm jämfört med om man sitter i Helsingfors, Köpenhamn eller Oslo. Vi ska låta länderna hantera det operationella medan vi ska koncentrera oss på det strategiska och att utveckla bolaget.

Vad är den största utmaningen?

– Vi har gått igenom en period med väldigt stark marknadstillväxt. Nu får vi en mer balanserad situation. Därför blir det viktigt för mig att jobba med nya medel för att göra oss mer lönsamma.

Du har flaggat för effektiviseringar. Vad har ni uppnått hittills?

– Det första vi gjorde var att sätta oss ner och vara tydliga i våra prioriteringar. Vad kan vi sluta göra och vad kan vi göra bättre? Organisationen var väldigt snabbt med på det, vilket är positivt.

I senaste rapporten talar ni om att stänga hotell. Vilka berörs?

– Vi har medarbetare som jobbar på de hotellen så jag namnger dem inte. Vi har 270 hotell och bland dem cirka 15 som inte är lönsamma. Vi ska försöka framförallt att få upp resultatet och även prata med fastighetsägarna. Men vi kommer helt säkert att lämna några hotell där kontrakten löper ut. Antingen får vi ett bättre kontrakt eller också lämnar vi dem.

Hur ser du på hotellkonjunkturen?

– Jag ser väldigt positivt på den. Resandet ökar globalt och de senaste tio åren har turismen vuxit mer än den övriga ekonomin.

Hur påverkas ni av en allmän konjunkturnedgång?

– Vi drabbas – som alla andra – men vi har en väldigt stark modell med rörliga hyreskontrakt. Om vi får mindre omsättning betalar vi också mindre i hyra.

Hur ser du på den hotellmarknaden resten av året?

– Vi förväntar oss att den underliggande tillväxten blir 1-2 procent under tredje kvartalet plus tillväxt i ny kapacitet. Det är lite bättre än det har varit det första halvåret. Vi pratar om en ganska stabil prognos.

Vilka marknader är starkast i Sverige?

– Stockholm ser väldigt stabilt ut. Malmö och Göteborg är lite mer påverkade av ny kapacitet. Göteborg ser vi generellt som en stark marknad men det kommer en del ny kapacitet – och där finns även vi med – som påverkar på kort sikt.

Var räknar du med att ni växer snabbast de kommande åren?

– Hotellmässigt är det Köpenhamn, Göteborg och Helsingfors. Vi växer också lite mer i Tyskland. Det är i storstäderna vi växer mest just nu.

Planerar ni att expandera utanför Norden och Tyskland?

– Vi fokuserar på Norden och Tyskland. Men skulle något dyka upp på någon av de näraliggande marknaderna så kan vi titta på det.

Hur viktigt är hållbarhet för att locka hotellgäster?

– Vi kommer att se att det blir ännu viktigare. Det gäller energi, hur man reser och vad man äter. Vi ser det i offentliga upphandlingar och hos fler och fler företagskunder och det blir också allt viktigare för enskilda resenärer.

Hur säkrar rätt kompetens?

– I hotellbranschen kommer vi att få slåss om arbetskraften och den rätta kompetensen. Det är inte lätt att hitta kockar nu. Men Scandic rankas högt som attraktiv arbetsplats och det hjälper oss när vi söker folk. Hur mycket det hjälper oss i framtiden vet vi inte. Vi har ett stort behov av utländsk arbetskraft och kan inte besätta alla våra jobb med svenskar i Sverige. Därför satsar vi på yrkesutbildningar, praktikplatser, språkkurser, utökade utvecklingsmöjligheter inom bolaget och mycket mer för att attrahera och utveckla våra medarbetare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...