Annons

Scandics superaffär: Tar över 8 hotell i Norden

zoom Pandox valde Scandic för drift av åtta hotell, inklusive anrika Grand i Oslo.
Pandox valde Scandic för drift av åtta hotell, inklusive anrika Grand i Oslo.
NYHETER. I en överenskommelse med fastighetsägarna Pandox och Eiendomsspar får Scandic ta över driften av åtta hotell i Norge, Sverige och Danmark – inklusive kronjuvelen Grand Hotel i Oslo. Besöksliv ringde upp Scandics vd och koncernchef Frank Fiskers.
Annons

Vad är bakgrunden till det nya avtalet?

− Scandic är Pandox största kund och Pandox är vår största fastighetsägare, så vi diskuterar naturligtvis hela tiden nya samarbetsformer. Pandox har haft driften själva över dessa hotell, och då kom vi med ett förslag om att vi kan hyra dem istället. Efter framgången med Haymarket by Scandic i Stockholm kände vi också att vi kan göra något riktigt bra med Grand Hotel i Oslo.

 

Tar över ”kronjuvel” i Oslo

Pandox och Eiendomsspar, som äger Grand Hotel, fortsätter alltså som fastighetsägare. Frank Fiskers poängterar att det inte handlar om några uppköp eller större investeringar.

− Vi har helt enkelt ingått rörliga och omsättningsbaserade hyresavtal av samma sort som vi utvecklat tillsammans med Pandox under åren. Totalt har vi 50-60 olika avtal med Pandox.

I avtalet ingår bland annat First Hotel Copenhagen i Danmark och Best Western Plus Prins Philip i Stockholm.

Är det inte känsligt att plötsligt kasta ut ett varumärke och ersätta med ett annat?

− Det är en dynamisk värld, säger Frank Fiskers. Fastighetsägarna letar alltid efter att placera sina hotell hos den bästa operatören. Vi tycker att det är väldigt kul att de valde Scandic för alla åtta hotell.

Ser du Grand Hotel i Oslo som kronjuvelen?

− Ja, och det blir en logisk fortsättning på vår satsning med signaturhotell som lanserades förra året. Framgången med Haymarket i Stockholm har gett oss blodad tand och vi har en handfull andra hotell nu under produktion. Med den utgångspunkten såg vi potential i att ta över Norges ledande hotell.

 

Stor affär i Norge

Signaturhotellen – där även Grand Central by Scandic ingår − präglas av sin individuella styrka med separata varumärken som viktig grund. Men bakom skalet finns många stordriftsfördelar, såsom lojalitetsprogram, distribution, bokningssystem, personal och inköp.

− Det är verkligen det bästa av två världar, säger Frank Fiskers. Det är den kombinationen som gjort att Haymarket haft ett så fantastiskt första år.

Och Grand Hotel i Oslo är precis nyrenoverat?

− Ja, fastighetsägarna har spenderat mycket pengar på de här hotellen, så vi tar över alla åtta i utmärkt skick.

Hur kommer dessa hotell att rebrandas?

− Grand kommer att heta Grand Hotel by Scandic, och de övriga sju kommer att bli vanliga Scandic-hotell. Vi påbörjar konverteringsprocessen den 1 april och hoppas vara klara under andra kvartalet 2017.

I Norge är det en stor affär som omfattar 1 200 rum, och den norska konkurrensmyndigheten måste godkänna affären. Men från Scandics sida ser man det mest som en formalitet.  

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...