Annons

SCR skrotar kortobligatoriet

zoom 250 000 användare har laddat ned CSRs nya app. Foto: CSR
250 000 användare har laddat ned CSRs nya app. Foto: CSR
NYHETER. Sedan årsskiftet är det inte längre obligatoriskt att köpa ett campingkort för att registrera sig på svenska campingplatser. Samtidigt satsar SCR, Svensk Camping på att utveckla det förmånskort som härmed blir frivilligt.
Annons

I Sverige har det tidigare varit obligatoriskt att ha ett campingkort för att checka in på en SCR, Svensk Camping-ansluten campingplats. Ifjol skrotades det fysiska kortet, och till årsskiftet togs även själva obligatoriet bort för svenska campare.

–Obligatoriet att gästen måste köpa ett Camping Key Europe-kort försvinner. Men vi satsar mer än någonsin för att kortet ska stå på egna ben, så för alla som vill köpa det ska det bli ett ännu mer attraktivt förmånskort, säger Jörgen Bergström, affärsansvarig för Camping Key Europe.

Samtidigt som det fysiska kortet försvann 2018 lanserade SCR en app för att göra tjänster och förmåner mer lättillgängliga digitalt. Via appen kan gästen även föra loggbok över sina besök. Som gäst måste man fortfarande registrera sig digitalt inför ett besök.

Camping Key Europe är numer frivilligt, varför ska man köpa det?

 – Kortet ger tillgång till en mängd förmåner, som olycksfallsförsäkring och  boenderabatt i hela Europa. Sedan finns andra erbjudanden med samarbetspartner inom bränsle, besiktning och annat som är kopplat till campinglivet.

Kortet har många värden för campare och kostar bara 160 kronor, varför vill vissa inte ha det?

– Vi säljer 250 000 kort per år, så det är väldigt få som inte vill. Men man vill kunna välja själv, folk vill bara inte att det ska vara ett tvång, säger Jörgen Bergström.

SCRs ambition med det frivilliga kortet och appen är att förändra dess nytta och roll.

– Digitaliseringen ger oss helt nya möjligheter, vi vill att de ska vara ett verktyg och ett stöd som förstärker upplevelsen i alla steg.

Appen har hittills laddats ned av 250 000 användare.

Nya Vegas beskrivs som en revolution

Nya Vegas beskrivs som en revolution

När Svenska Spel lanserar nya Vegas väljer man att göra en liknelse med revolutionen i en annan bransch. – Från tjock-tv till dagens supertunna smart-tv. Så stor skillnad är det på nya och gamla Vegas, säger Ma...