Annons

Skara Sommarland säsongsöppnar med karibiskt tema

zoom Fem miljoner kronor kostade förvandlingen av Skara Sommarlands<br />
 westernstad till en stad i Karibien, säger vd Janne Nilsson. Foto: Skara Sommarland
Fem miljoner kronor kostade förvandlingen av Skara Sommarlands
westernstad till en stad i Karibien, säger vd Janne Nilsson.
Foto: Skara Sommarland
NYHETER. Med karibiskt tema, mountainbikebana och konserter, så vill Skara Sommarland dra en storpublik i sommar: ”I år räknar vi med att få hit 300 000 besökare, det är 15 000 fler än i fjol”, säger vd Janne Nilsson.
Annons

I dag presenterar Skara Sommarland nyheter inför helgens säsongsöppning. Bland det som sticker ut kan nämnas mångmiljonsatsningen i parkens westernstad – som nu går under karibisk flagg.

 – Det stora i år är att vi har investerat fem miljoner kronor i att förvandla vår westernstad till en stad i Karibien. Vi kallar det Main Street och det handlar om att våra befintliga butiker, lotterier och restauranger omvandlats med färg och form enligt temat, säger nöjesparkens vd Janne Nilsson.

Mountainbike och utegym

Utöver detta lanserar man nyheter i barnens Kotteland samt på campingen, bland annat två nya lekplatser. Där finns även en ny mountainbikebana för äldre barn, och ett utegym för vuxna.

I år utökar Skara Sommarland, liksom Gröna Lund, satsningen på live-musik, från tre till fyra dubbelkonserter.

– Under fyra kvällar ska vi ha konserter med bland annat Jill Johnson, Magnus Carlson, Petter och Samir & Viktor. Den första konserten är en del av Skaras travvecka, som vi har startat tillsammans med kommunen. Så vi hoppas på extra många besökare.

Vill erbjuda något för alla

Konkurrensen blir allt hårdare om besökarnas tid, vilket har lett till att svenska nöjesparker investerar i nya attraktioner. Som exempel presenterar Liseberg i år sin nya berg- och dalbana Valkyria, medan Kolmården har fyra nya tigrar. Och Skara Sommarland ger sig in i fighten genom att erbjuda en helhet.

– Det som gör oss unika är att hela familjen kan åka hit och bada tillsammans. Och om det inte är väder så har vi 21 attraktioner. Detta ihop med våra nysatsningar kommer att göra att vi står oss väl i konkurrensen. I år räknar vi med att få hit 300 000 besökare, det är 15 000 fler än ifjol, säger Janne Nilsson.

Jobbsökardagar för att hitta personal

Under vinter och vår har man jobbat hårt för att hitta de 500 säsongsanställda som behövs för att driva parkens attraktioner och restauranger. Och nyckeln till framgång är samarbete med organisationer.

– Vi har hittat alla vi behöver tack vare att vi besökt jobbsökardagar och samarbetat med bland annat Samhall. Vi är också en attraktiv arbetsgivare som erbjuder vår personal utvecklingssamtal och roliga events. Dessutom har vi ett ledarutvecklingsprogram, som gjort att förra årets säsongare blivit chefer i år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...