Annons

Skistars vd om VM: ”En unik möjlighet att skapa värde ”

zoom
Snart drar alpina VM i Åre igång, med Skistar som draglok. Vad är värdet av att driva den här typen av jättearrangemang? Besöksliv fick en pratstund med Skistars vd Mats Årjes, bara några dagar innan tävlingarna drar igång.
Annons

Med sex olika skiddestinationer har Skistar under de senaste cementerat sin roll som den svenska alpinturismens högsta topp. Bolagets vd Mats Årjes har efter tio år som ordförande i Svenska Skidförbundet nu blivit ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté.

Men just nu ligger allt fokus på alpina VM i Åre, som beräknas locka 120 000 besökare och 700 miljoner tv-tittare. Arbetet har pågått ända sedan det glädjande beskedet 2014 i Barcelona.

– Det har varit en lång väntan – äntligen drar vi igång!, säger Mats Årjes.

Hur känns det inför invigningen?
– Nu är det förstås mycket tankar kring väder, vind och underlag. Hittills verkar väderprognosen se bra ut, med gott om snö. Det är framförallt den första delen med fartdiscipliner som är extra utmanande, eftersom man börjar högre upp på berget där det är känsligt för sikt och vind. De tekniska grenarna är vi mer säkra på. Men det ser bra ut.

Ni är huvudsponsor, destinationsägare och delägare i produktionsbolaget – varför är ni så engagerade i ett VM?
– Under VM i Åre 2007 agerade Skistar bara leverantör av anläggning och underlag, men den här gången valde vi att gå in som ”presenting partner”. Det var en kombination av att vi ville göra någonting mer, och att kunna sprida information om Skistar på ett bredare plan. Dessutom fick vi möjlighet att skapa en ekonomisk överenskommelse som kändes rimlig.

Hur aktiverar ni varumärket genom detta?
– Vi får tillgång till 700 miljoner tv-tittare över hela världen. Vårt varumärke exponeras på allt från den officiella logotypen, till starthus, målområde, presskonferenser och prisutdelningar.

Med ansvar och exponering kommer stora kostnader – den som tror att VM-arrangemanget är en kassako för Skistar tänker fel. Under mästerskapsperioden är det tvärtom färre besökare på destinationen, och de tävlande bor själva i sina rum. Men Mats Årjes är övertygad om att man på lång sikt ska kunna räkna hem investeringarna.

– Det är inte för att tjäna snabba pengar som man gör detta, utan vi hoppas kunna locka hit många internationella gäster i framtiden. Det är en unik möjlighet att skapa värde – vi kommer att kunna exponeras i vårt rätta element på ett sätt som kanske aldrig dyker upp annars. Vi kan dessutom skapa fantastiskt innehåll för framtida bruk.

Finns det några risker?
– All utomhussport är förstås väderberoende – vilket kan vara fantastiskt och samtidigt mycket utmanande. Vädret blir som det blir. Vi kan påverka mycket annat, men inte just det.

Vad hoppas du mest på under VM-veckan?
– Jag hoppas att de som upplever tävlingarna på plats och i media får en positiv bild av arrangemanget och destinationen Åre. Det kommer att vara det mest hållbara alpina event som någonsin genomförts. Hållbarhetsarbetet och vår samverkan med Skidskytte-VM i Östersund i februari har varit väsentliga delar av projektet från ett tidigt stadium.

Alpina VM i Åre pågår mellan 4 och 17 februari.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...