Annons

Slao 40 år: ”Vissa frågor är aktuella än idag”

zoom Skidanläggningarna besöktes av 2 miljoner skidåkare i vindras. <br />
Glädjande för Slao som fyller 40 år. Foto: Slao
Skidanläggningarna besöktes av 2 miljoner skidåkare i vindras.
Glädjande för Slao som fyller 40 år.
Foto: Slao
NYHETER. När Slao firar 40 år på ett fullbokat Steam Hotel i Västerås blickar skidanläggningarnas branschorganisation både framåt och bakåt.
Annons

För 40 år sedan bildades Slao, som idag representerar 205 skidanläggningar runt om i Sverige. Intresset för skidåkning har aldrig varit större, och även om statistiken ännu inte är klar kan man nog konstatera att Skid- och Fjällsverige lägger ännu en rekordsäsong bakom sig.

En siffra som finns klar är dock att de svenska skidanläggningarna i vintras besöktes av 2 miljoner skidåkare.

– Under dagen idag har vi bland annat pratat om året som har gått, och vi har haft en helt fantastisk säsong, säger Slaos vd Titti Rodling.

Jubileumsdagen som besökts av 300 gäster och inte mindre än 45 utställare, har bland annat bjudit på årsmöte, mässa och föredrag. Under ett historiskt block under förmiddagen blickade man bakåt i tiden, hyllade branschens utveckling och pratade med Slaos legendariske första styrelseordförande och vd Stig Lundkvist, som också var aktiv på dessa poster i inte mindre än 25 år.

– Vi har kunnat konstatera att vissa frågor som var aktuella på Stig Lundqvists tid är aktuella än idag, som nyrekrytering av åkare och få fler att älska snö, och säkerhetsfrågor för trygga skidupplevelser, säger Titti Rodling.

Man har också pratat om viktiga milstolpar, och Ingemar Stenmarks betydelse för skidåkningen.

– Ingemar Stenmarks popularitet under 1970- och 1980-talet hade en stor betydelse för att utveckla utförsåkningen till den folkidrott den är idag. Det är också glädjande att nya generationer lockas till backarna, säger Titti Rodling.

Under sina fyrtio år har Slao arbetat med en mängd frågor. Bland dessa finns säkerhetsarbetet, konsumentavtal för att säkerställa gästens rättigheter och kampanjer för att öka hjälmanvändandet.

Slao driver flera strategiska framtidsfrågor bland annat om barns möjlighet att pröva skidåkning genom att friluftsdagarna återinförs i svenska skolor. En annan är branschens hållbarhetsarbete.

– Vi vill få fler att välja en svensk skidbacke istället för en utländsk alpindestination. Vi ska vara ett hållbart alternativ för våra gäster, säger Titti Rodling.

Under kvällen delas priser ut, bland annat till Årets Skidanläggning.

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Med ny kompetens är Patrik redo för nästa utmaning

Kompetens- och vidareutveckling blir allt viktigare inom hotell- och restaurang-branschen. ”Det kan ge en både ekonomisk och energimässig kick till företaget”, säger Patrik Fredriksson, som nu g...